Cruiseturister oppfatter byen som kjedelig. Det vil medialærer Arne Vilhelm Tellefsen, hans kolleger og deres elever ved Noroff videregående skole gjøre noe med. Foto: Lars Hollerud
Det er plass til mange turister på elvebredden. Foto: Lars Hollerud
På spansk, fransk, tysk, engelsk og norsk skal fortreffelighetene til Norges niende lengste elv og dens sørligste bredder gjøres kjent. Foto: Lars Hollerud

— Kjempeflott. Veldig kreativt.

Det sier rådgiver og tidligere turistsjef Randi Haukom i Kristiansand.

Hun har nettopp blitt presentert en informasjonsløype langs den vestlige elvebredden, den siste kilometeren før Otra møter havet.

Foreløpig er den på planleggingsbordet, løypa som skal bestå av ni informasjonspunkter på spansk, fransk, tysk, engelsk og norsk.

Cruiseturister oppfatter byen som kjedelig. Det vil medialærer Arne Vilhelm Tellefsen, hans kolleger og deres elever ved Noroff videregående skole gjøre noe med. Foto: Lars Hollerud

— Vi har selv sett turister med kamera og kart som ikke aner hva de ser og knapt hvor de er, sier Arne Vilhelm Tellefsen, medielærer ved Noroff videregående skole i Kristiansand.

Napoleon og hekser

Skolen ligger i Elvegata, der Kongens Værft i sin tid lå, og der den dansk/norske flåten ble utvidet for å bistå Napoleon i hans kriger for vel 200 år siden.

Andre eksempler på hva som kan stå på informasjonstavler, kan ha med østsiden av elvebredden å gjøre.

Eksempelvis at Anbjørg Jensdatter Hundal og Maren Peder Leifsens ble definert som hekser og trollkjerringer og brent på bål på Trollkjerringheia like over Galgeberg 9. september 1670.

På spansk, fransk, tysk, engelsk og norsk skal fortreffelighetene til Norges niende lengste elv og dens sørligste bredder gjøres kjent. Foto: Lars Hollerud

Det gamle Oddernes rådhus fra 1897, senere kjent som «Filialen» ruver den dag i dag, og kan muligens også få noen ord på flere språk.

— Vi vil i alle fall skrive noen ord om laksen.

Det er Adrian Nuland, Sondre Haugdal, Adrian Thorsen Papp og Jone Manneråk Skribeland enige om.

De fire andreklassingene er enige om at hele promenadestien, fra Bystranda til Oddernesbroa, er en attraksjon i seg selv.

Smadret bro

Det er også Lundsbroa, tidligere kjent som Thygesons Minde

Dagens bro mellom Dronningens gate og Østerveien er for øvrig den tredje siden Thygeson fikk bygget den første. Både denne, og broa som kom i 1839, ble knust til pinneved av tømmer etter at bommen på Strai ble sprengt av flom.

Den, dagens betongbro altså, ble for øvrig tatt i bruk 7. oktober 1938. «Follow Otra» heter prosjektet som skal gi cruisegjester noe å skrive hjem om.

Det er plass til mange turister på elvebredden. Foto: Lars Hollerud

— Ikke bare cruiseturister. Dette er av interesse også for andre, sier Randi Haukom.

Hun er åpen for at kommunen kan bidra økonomisk, og ser det som naturlig at også Kristiansand havn vil bidra med noen kroner.

I tillegg til de ni informasjonstavlene, planlegges prosjektet også digitalt.