MANDAL: – Selve teknologien med å utnytte varmen som eksos avgir, har det vært forsket på i mange år. Vi vil bidra med å få dette ut i lønnsom produksjon, forteller Trygve Eidet. Han er teknologidirektør i bedriften Tegma som har en avdeling på tre personer i Kristiansand.

Torsdag arrangerte VRI Agder næringslivskonferanse i Buen i Mandal. VRI Agder er Norges forskningsråds særskilte satsing på forskning og innovasjon i norske regioner. I et av fordragene fortalte Eidet om hvordan de jobber for å få ned drivstofforbruket i framtidens biler.

Det dreier seg om å utnytte varmen som eksos avgir – såkalt spillvarme. Denne varmen kan gjøres om til elektrisitet som bilen bruker til innvendig lys, aircondition og så videre.

– I dag brukes bilens drivstoff til å skape denne strømmen. Men ved å utnytte eksosvarmen er det mulig å få ned driftsforbruket med en til tre prosent, forteller Eidet.

Stor potensiale

Selskapets utfordring er å finne ut hvordan denne teknologien skal produseres slik at det blir lønnsomt. Hvert år produseres 80 millioner biler i verden. Potensialet er altså enormt.

– Det er snakk om å lage komponenter som plasseres mellom eksosen og eksosrøret, såkalt termoelektrisk materiale. Vi tror det er fullt mulig å produsere dette på Sørlandet, sier Eidet som forteller om et meget godt samarbeid på vei mot en prøveproduksjon med UiA. I tillegg får de god støtte av teknologimiljø på Xstrata.

– Men det er utfordringer å samarbeide med den tradisjonelle industrien ellers. Mange er konservative og ønsker ikke å jobbe med nyetableringer. De vil holde på egen kjernevirksomhet, forteller Eidet.

Fordeler

Han trakk under foredraget likevel fram en rekke fordeler med å være på Sørlandet i utvilklingen av dette høyteknologiske produktet. – Fordi Sørlandet er et attraktivt sted å bo er det lett å tiltrekke seg den kompetansen vi trenger, fortalte han.

Eidet ser nå for seg at produksjonen av komponentene kan komme i gang i 2015 og at man i 2018 kan starte massetesting i biler. I 2020 er det mulig dette blir å finne i serieproduksjon av biler.