ARENDAL: Torsdag i forrige uke skrev Fædrelandsvennen om en gruppe lastebileiere og entrepenører som har leid privatetterforskere for å granske veimyndighetene. Sentralt i konflikten står oppfinnelsen Kombimatic, en gul boks som måler bremsene på tyngre kjøretøy.

Lastebileierne som har har leid inn privatetterforskerne Finn Abrahamsen og Jan-Arnt Skjolde mener bremsekontrollen som utføres i dag har store mangler, og at dette fører til svekket trafikksikkerhet. De har imidlertid stor tro på Kombimatics gule kontrollboks som er utviklet i Arendal.

Men oppfinnelsen selger dårlig, og selskapet bak føler seg motarbeidet. Det selges svært få av de gule boksene.— Vi markedsfører nesten ikke dette verktøyet nå. Det er så mye forvirring om reglene rundt dette at det er viktig å få ryddet opp før vi kan håpe på noe salg, sier daglig leder Odd-Jone Linnebo i Kombimatic.

Ansatt i Veivesenet

Oppfinner og hovedeier i Kombimatic er Helge Andersen fra Arendal. Han har bakgrunn fra sjåføropplæring innen tungtransport i Forsvaret, og mange års fartstid fra Biltilsynet. Han er fortsatt ansatt i Statens vegvesen, og fikk i sin tid utvikle ideen som ble til Kombimatic parallelt med arbeidet i Veivesenet.

— Jeg fikk tillatelse til å jobbe med dette. Men nå opplever jeg at det blir brukt mot meg og oppfinnelsen at jeg hadde en tilknytning til Veivesenet mens jeg jobbet med dette, sier han.

Andersen sier hensikten med arbeidet var å bedre trafikksikkerheten, ikke å bli rik.

Lovord

— Jeg sa meg på et tidlig tidspunkt villig til å gi fra meg hele patentet. Jeg ville bare at det skulle tas i bruk. Men jeg ble veiledet inn i en prosess med offentlig støtte til utvikling av produktet, og gjorde det.

Han fikk etter hvert Coventure fra Grimstad med på laget. Internt i Veivesenet fikk han både støtte og motbør. Selv om arbeidet var klarert, er det enkelte som har ment at det ikke er helt greit å utvikle et privat eid kommersielt produkt samtidig som man jobber i det offentlige.

— Vi fikk mye lovord for hvordan den gule boksen vår fungerte. Jeg mener vi har funnet en praktisk løsning på et stort problem, en sjekk av hvordan bremsene på tunge kjøretøy egentlig fungerer. Vi har avdekket store feil og mangler ved en del kjøretøy vi har undersøkt, forteller Andersen.

EU-direktiv

Utstyrsleverandøren Würth solgte Kombimatic en periode, men har sluttet.

— Jeg likte produktet godt. Det gjorde jobben sin. Men det ble vanskelig å selge etter at reglene ble innskjerpet. Man kan ikke la Kombimatic erstatte rullebremseprøvene etter de nye reglene. Og skal man bruke det som tillegg, er det ganske dyrt, sier Petter Nilsen i Würth.

EU-direktivet slår fast at bremserulleprøvene er bransjens standard. Dermed er det kun aktuelt å bruke Kombimatic som tillegg, for å kontrollere resultatene.

— Vi er godt kjent med EU-direktivet og prosessen rundt det, sier Helge Andersen.

— Men selv om vi selger Kombimatic som et tillegg, opplever vi stor motstand her. Det er vanskelig å forstå, sier han.

Advarte mot patentet

Helge Andersens oppfinnelse fikk også positiv omtale i Veivesenets internblad. Men så var medgangen brått over.

I et internt notat fra Vegdirektoratet til alle regionene i Veivesenet gikk det ut beskjed om at Kombimatic verken kan eller skal brukes som erstatning for bremserulleprøvene som er bransjestandarden.

Mannen som skrev dette er Finn Larsstuen. Han sluttet kort tid etter i jobbet i Vegdirektoratet, og begynte i ny jobb som konsulent for bilutstyrsbransjen.

— Jeg skrev dette notatet fordi jeg tok hensyn til hva EU-direktivet sier om hvordan periodiske kontroller skal foregå. Bilen og hengeren skal sjekkes hver for seg, og rullebremseprøvene er måten å få gjort dette på, sier Finn Larsstuen til Fædrelandsvennen nå.

I noen land, som Danmark, brukes også såkalt retardasjonsmåling med bremsing på vei, slik man gjør man Kombimatic.

— Har ikke retardasjonsmåling verdi i tillegg?

— Jo. Når du skal undersøke hvordan bil og henger fungerer når de er koblet sammen. Dette handler mer om utekontrollen, og da er retardasjonsmåling en velprøvd metode, sier Larsstuen.