GARDERMOEN: — Argumentene mot vannscootere har gått på at de bråker og forurenser. Men teknologien har nå blitt slik at de er å sammenligne med småbåter der støyen og forurensingen er mye mindre enn før, sier Benjamin Grønvold fra Søgne.

Han er på tredje plass til stortingsvalget fra Vest-Agder Høyre.

SCOOTER: Benjamin Grønvold fikk landsmøtet med på at det skal være opp til kommunene hvordan vannscooterne skal reguleres. Foto: Jarle R. Martinsen

Lørdag vedtok landsmøtet at det skal være opp til kommunene å avgjøre hvordan snøscooter-ferdselen skal være i de enkelte kommunene. Grønvold kom så med forslaget om at dette også skal gjelde vannscootere.I Norge har det vært et generelt forbud mot vannscooterkjøring siden 2001. ## Kjenner lokale forhold

— De ulike kommunene kjenner de lokale forholdene. Det er store forskjeller rundt om i landet. En regulering for vannscootere som er riktig et sted, kan være helt galt et annet sted, påpeker han.

Han vil slett ikke ha fritt fram for vannscooter-kjøring. - Dette må fortsatt reguleres, sier han.

Vil lempe på kjøringen

Forøvrig har nå miljøverndepartementet sendt ut på høring en lemping av vannscooter-kjøring.

Forslaget innebærer at det gis en generell åpning for bruk av vannscootere utenfor nærmere definerte forbudssoner. Det vil for det første gjelde en generell forbudssone i et 400 meter bredt belte fra land langs hele kystlinjen.

Det heter videre at et slikt belte også skal være ut fra øyer og holmer. I ferskvann vil det gjelde et forbudsbelte på 500 meter fra land.