Denne videoen viser hva "Game jam" sine deltakere kan få til på 48 timer. Dette spillet ble laget i Finland.

KRISTIANSAND: — Vi ønsker at Kristiansand skal bli en spillby, dette er en av måtene vi skaper blest om spillutvikling her i byen, forteller Amit Ginni Patpatia, spillutvikler og en av initiativtakerne bak "Game jam" i Kristiansand. Spillmakerlauget Sør er ansvarlig for arrangeringen av Game Jam.

Sammen med Jonas Hovseter og en lærer fra Noroff, Jani Mattinen, skal Patpatia lede lærelystne gjennom den prosessen det er å lage et dataspill på 48 timer.

Disse skal lage dataspill på 48 timer. Fremme fra venstre:Jostein Dyrseth,Amit Ginni Patpatia, Jani Mattinen.Bak fra venstre:Hans Petter Hoff, John Åteigen, Jonas Hovseter, Olav Aketun, Nadja Irene Erichsen og Remy Van Nguyen. Foto: Carl Henrik Berge

Første gang i Kristiansand

"Game jam" er et velkjent fenomen innen spillutvikler-miljøet, men ikke like kjent utenfor. Konseptet går ut på at spillutviklere, designere og andre interesserte samler seg og forsøker å lage et dataspill på et begrenset tidsrom, som oftest 24 eller 48 timer. "Game jam" har foreninger rundt omkring i Norge der de arrangerer slike stevner for spillutviklere og andre lærevillige. Det er første gang "Game jam" arrangeres i Kristiansand.

— Det er ikke mye man får gjort på 48 timer, det er snakk om enkle 2D-spill, men det er veldig lærerikt, forteler Patpatia. Da Fædrelandsvennen besøkte spilllauget fredag kveld på Noroff var deltakerne travelt opptatt med å presentere sine spillideer.

Fem millioner

— Det er vanlig at man blir gitt et tema som begrenser oppgaven litt. I år valgte vi det ganske åpne temaet "Vinter."

Spill og spillutvikling er i vinden som aldri før. I dette årets kulturbudsjett fra Kulturdepartementet ble det til sammen gitt 25 millioner kroner i tilskudd til dataspill, 5 millioner mer enn året før.

Hvordan det går med de ulike spillideene gjenstår å se.