KRISTIANSAND: Det britiske flyselskapet skrev teksten i forbindelse at de ønsket å selge Kristiansund som et reisemål for flygende fra Stavanger.

Klippfisk og fantastisk dyrepark

«Siden Kristiansund er bygd over fem øyer på vestkysten av Norge, er fergeruten den beste måten og utforske byen på. Sundbåtenes ferje er en av de eldste offentlige transporttjenestene i verden. Hopp om bord på fergen og ta deg turen til mange av de lokale attraksjonene, inkludert den øde og fraflyttede landsbyen Grip. Andre attraksjoner å bite seg merke i ligger i Vågen. Her finner du det norske Klippfisk Muséet, og Kristiansund Dyrepark — en fantastisk eventyrpark med dyr, underholdningsshow og badeland», lokket bmi regional med på sine nettsider.

«Kristiansund lufthavn ligger nært byen, noe som gjør det lett å reise til og fra flyplassen. Det er en riksvei fra flyplassen til Kristiansund, og reisen vil ta ca. 25 minutter med buss. Flybussene går fra terminalen hvert kvarter, og kjører til sentrum av byen», kunne man lese videre.

Selskapet reklamerte med "Kristiansund dyrepark" på sine nettsider, helt til feilen ble fjernet. Foto: Skjermdump

Beklager feilen

En talsperson for bmi regional innrømmer tirsdag at de blingset på bynavnene da de skulle skrive teksten.

– I ren entusiasme over å skulle promotere Kristiansund som destinasjon gjorde vi en genuin feil da vi skrev teksten på nettsiden vår. Denne feilen har nå blitt rettet. Vi gjør alt vi kan for å sikre at informasjonen på vår nettside er korrekt og aktuell, og beklager forvirringen dette kan ha medført, sier talsperson for flyselskapet, Nat Anderson, til Fædrelandsvennen.

Administrerende direktør i Dyreparken, Per Arnstein Aamodt, har et annet råd:

– Det nærliggende er jo heller å be dem om å fly til Kristiansand, slik at de faktisk kan få oppleve denne fantastiske dyreparken, sier han.

Han tipper forvirringen var et resultat av at det gikk litt fort i svingene for engelskmennene.

– Det var litt som da Apple lanserte nye kart og hadde byttet ut Kristiansand med Kardemomme by i fjor. Vi må vel innse at vi ikke er verdens navle og heller ta det vi får av omtale, sier Aamodt.

Gratisreklamen påbmi regionals nettsider er imidlertid blitt fjernet.