SOLSTRÅLTE: På sin første tur med Setesdalsbanen var tuting fra damplokomotivet et av høydepunktene for lille Amanda Garay. Hun var kommet helt fra Barcelona for å besøke besteforeldrene Federico Silva og hans samboer Sidsel Nøkleby (t.h.). Til venstre sitter tante Claudi Silva. Foto: Frode Lindblom
MANGE LØSTE BILLETT: Etter å ha stått stille i 2012, har folk igjen begynte å strømme til Setesdalsbanen. På to publikumsturer i juni er det løst rundt 1500 enkeltbilletter. Foto: Frode Lindblom
DAMPER IGJEN: "Lok6" fra 1902 må klare jobben alene på Setesdalsbanen i år. Den største trekkvogna "lok5" ble aldri klar. Foto: Frode Lindblom
STRØMMER TIL KIOSKEN: Både store og små hastet til kiosken på endestasjonen Røyknes. Den fristet med kaffe og nystekte vafler. Foto: Frode Lindblom
BEGEISTRET: Harald Renner fra Tyskland er selv lokfører av yrke. Han ble imponert av Setesdalsbanen. Foto: Frode Lindblom
FORNØYDE: Avdelingsleder Tom Johannsen og markedsansvarlig for Setesdalsbanen, Stina Ask Mikkelsen, er etter to helger fornøyd med billettsalget. Foto: Frode Lindblom
SAVNER INFO: Ivar Hermansen (t.v.) og kameraten Ånund Rysstad er glad i museumsjernbanen, men de etterlyser informasjon under turene, særlig med tanke på alle utlendingene som ikke kan noe om banens historie. Foto: Frode Lindblom
DAMPER IGJEN: Etter et konfliktfylt 2012, med full stans, er den gamle, smalsporede jernbanen på skinner igjen mellom Grovane og Røyknes. Foto: Frode Lindblom

VENNESLA: — Det var veldig gøy da toget tutet og når jeg kunne vise konduktøren billetten min, forteller fireåringen litt stolt via sin tante Claudia Silva (31) fra Chile. Med på turen er også besteforeldrene Federico Silva og hans samboer Sidsel Nøkleby fra Stavanger. Amanda bor i Barcelona, men er på besøk hos bestefar i Norge.

Åpen etter turbulent 2012

Etter én uke i Lyngdal har familien de siste dagene bodd i Kristiansand. Søndag ettermiddag løste de billett på Grovane stasjon i Vennesla og tok turen med Setesdalsbanen de åtte kilometerne opp til endestasjonen Røyknes. Museumsjernbanen fra 1895 er igjen på skinner etter full stans i fjor på grunn av konflikter.

— Vi hadde lyst til å oppleve et gammelt tog. Jeg kjørte selv Setesdalsbanen første gang for 24 år siden, forklarer Federico Silva.

61-åringen forteller at noe lignende har de ikke i Chile.

— I dag går det knapt et tog i Chile. Etter statskuppet (1973) ble det meste privatisert, sier han.

Solgt 1500 billetter

Forrige søndag gjenåpnet den smalsporede banen som i sin tid tøffet helt til Byglandsfjord. Den ble lagt ned i 1962, senere gjenåpnet av lokale ildsjeler to år senere.

På to junisøndager i år har 1500 løst enkelttur.

— Det synes vi er bra, for det fortsatt noen som ikke vet at vi er i gang igjen, forteller markedsansvarlig Stina Ask Mikkelsen.

Den nest siste turen søndag var godt belagt. Mange barnefamilier og eldre veltet ut av trevognene til lukten av grillpølser, nystekte vafler og kaffe på Røyknes. Her var kristiansandere og venndøler lett blandet med amerikanere og tyskere.

- Fantastisk tog

En av dem som lot begeistre av damptoget, var Harald Renner (54) fra Magdeburg i Tyskland. Renner er lokfører av yrke.

— Det er første gang jeg prøver Setesdalsbanen. Det er jo et fantastisk tog, mener Renner.

Kameratene Ånund Rysstad (80) og Ivar Hermansen var trolig de eldste om bord. De er glade for at banen er i gang igjen, men har en oppfordring til de frivillige entusiastene i Setesdalsbanens venner og eier Vest-Agder-museet som står bak turistattraksjonen.

Vil ha guider

— Jeg savner en guide her, som kunne fortalt alle tilreisende fra inn- og utland om banens historie. Det burde vært gitt informasjon underveis. Utlendingene som kommer vet jo ingen ting, mener Ivar Hermansen.

Avdelingsleder Tom Johannsen er ikke uenig.

— Det er ikke ønskelig med høyttalere i vognene, men en form for guiding er noe vi kan tenke på. Vi selger informasjonsbrosjyrer under turen, sier Johannsen.

Setesdalsbanen er åpen for publikumskjøring hver søndag fram til 1. september.