KRISTIANSAND: — Det er viktig for utviklingen i hele Kristiansand-regionen at det kommer en langt bedre veistandard mellom Kristiansand og Vennesla. Vennesla er en stor kommune med 13.500 innbyggere. Planleggingen av firefelt til Mosby bør derfor begynne nå, sier Knudsen til Fædrelandsvennen.

Veivesenet har ikke planer om dette, fordi trafikkmengden i dag ikke er stor nok. Knudsen mener det er mye billigere å bygge firefelt med en gang, enn å vente. Behovet mener han vil komme, og trafikken er allerede tett på veien. Knudsen ser også fire felt på riksvei 9 i et større perspektiv.

- Viktig med vekst nordover

— Innlandet må kobles på den store veksten ved kysten. Vi må unngå et delt Sørlandet, hvor alt foregår ute ved kysten. E 39 vest for Kristiansand er absolutt viktigst nå. Deretter må riksvei 9 komme. Gul stripe til Hovden er planlagt, men dette gjelder Setesdal. Nederste del av riksvei 9 trenger sårt til standardheving. Kristiansand kan ikke utvikle seg bare øst/vest. Det er sentralt å få vekst nordover, sier Knudsen.

— Dessuten vet vi at veivesenet vil bygge omkjøringsvei rundt Kristiansand. Den vil krysse riksvei 9 ved Krossen. Å få knyttet innlandet til denne veien, er svært viktig, sier Knudsen, og minner også om at riksvei 9 i fire felt til Mosby er viktig for utviklingen og vekst-samspillet mellom Kristiansand og Evje og Hornnes

Blir kampsak

Han har allerede lansert forslaget for rådmann Svein Skisland og ordfører Torhild Bransdal i Vennesla, og han har drøftet saken på et møte med Knutepunkt Sørlandet, kommunesamarbeidet i Kristiansandsregionen.

— Firefelt til Mosby blir en viktig kampsak. Ingenting rokker ved enigheten i landsdelen. I Nasjonal Transportplan skal vi alle kjempe for E 18 og E 39. Deretter må vi se på riksvei 9. I Vennesla er vi også opptatt av veien til Kjevik, sier Venneslarådmann Svein Skisland.

Skisland peker på de siste befolkningstallene.- Vi ser hvordan E 18 har skapt vekst øst for Kristiansand, mens Søgne nå nesten ikke øker i folketall. I Vennesla øker vi fortsatt sterkt, men også vi kan bli sinket i veksten hvis ikke ny vei kommer fort nok, sier han.

Stor betydning

Ordfører Torhild Bransdal i Vennesla mener fire felts riksvei 9 må bli den neste store kampsaken i regionen og landsdelen, etter E 39 og E 18. — Gul stripe til Hovden skal vi ha, men nederste del av riksvei 9 er svært viktig for videre utvikling i hele Kristiansand-regionen og langt opp i Setesdal. Det er dessuten en stamvei som går helt til Hardanger, og er på mange måter en port fra Kontinentet. For Vennesla er det spesielt viktig, sier Bransdal, som håper hun kan få hele landsdelen med seg.

— Veksten skjer ikke bare ved kysten. Vi må ikke vente med riksvei 9 til vi får samme problemer som Vågsbygd fikk. Riksvei 9 bør bygges ut før situasjonen blir helt prekær. Allerede er køene begynt, og vi er der Vågsbygd var for noen år siden, sier hun.