Bro2.jpg Foto: Tormod Flem Vegge/Fdrelandsvennen
HENGEBRO: ?Hvis vi hadde valgt å beholde den gamle hengebroa, så måtte den ha blitt oppgradert for nærmere 80 millioner kroner, sier Knut Asbjørn Koland i Statens vegvesen.

KRISTIANSAND: — Hvis vi hadde valgt å beholde den gamle hengebroa, så måtte den ha blitt oppgradert for nærmere 80 millioner kroner, forteller Knut Asbjørn Koland i Statens vegvesen. Han er ansvarlig for brovedlikeholdet i Vest-Agder.

— Broa måtte blant annet blitt overflatebehandlet for mellom 25 og 30 millioner kroner. Betongdekket måtte også ha blitt skiftet ut, noe som ville ha kostet rundt 20 millioner. Et hovedargument for å bygge ny bro var de store vedlikeholdskostnadene, fortsetter han.

- Godt å slippe vedlikeholdet

Koland sier at vedlikeholdet av den gamle Varoddbroa, som ble åpnet i 1956, i snitt har kostet mellom en og en halv og to millioner kroner årlig de siste 20 årene.

— I 2002 ble det gjort en vurdering av levetiden for hengebroa. Det ble anbefalt å fortsette vedlikeholdet fram til 2017, samt å bygge ny bro. Derfor har vi gradvis trappet ned vedlikeholdet. Det blir godt å slippe vedlikeholdet av hengebroa, påpeker han.

Det vil koste mellom 30 og 50 millioner kroner å demontere den gamle hengebroa.

Trafikkaos

De siste årene har det oppstått problemer med fugene på hengebroa, fordi stålplatene over fugene har løsnet.

— Når broa er såpass gammel, kan det oppstå uforutsette hendelser. Med den trafikkbelastningen vi har nå, så medfører det fullt kaos, sier Koland.

Nye tredimensjonale tegninger, over den nye Varoddbroa, er nå klare for å bli presentert for politikere, naboer og andre interesserte. Asbjørn Heieraas, ansvarlig for planleggingen av broa, synes tegningene ser bra ut.

— Estetisk sett blir det mye finere enn i dag. Slik ting er nå, så har vi to broer som ikke passer sammen. I tillegg vil vi få ei ny bro som vi kan være trygge på at er åpen hele tiden. Den gamle broa har jo vært stengt relativt ofte, sier han.

Broa, bygget i 1994, har i dag to kjørefelt pluss sykkelfelt. Sykkelfeltet vil bli omgjort til kollektivfelt. Den nye broa får to kjørefelt, kollektivfelt og sykkelfelt.

Byggestart i 2015

Broa fra1994 ble finansiert med bompenger. Den nye er beregnet til å koste 550 millioner kroner, og skal finansieres av staten.

— Vi håper på byggestart i 2015. Den nye broa vil da stå ferdig i 2017, sier Heieraas, som regner med at den nye Varoddbroa er med i Nasjonal Transportplan (NTP), som klar som førsteutkast i februar.

Reguleringsplanen for den nye Varoddbroa vil bli vedtatt i løpet av april.