KRISTIANSAND: I et innlegg i Fædrelandsvennen tirsdag utfordrer lege Preben Aavitsland biskop Stein Reinertsen til å svare på en del spørsmål rundt virksomheten til Svein-Magne Pedersen i Vennesla.

Pedersen er medlem av Filadelfia, og driver organisasjonen Misjonen Jesus Leger. Han tar betalt for forbønnstjenester, per telefon og med inngangspenger til sine møter.

— Jeg kjenner ikke virksomheten til Pedersen godt nok, og han er ikke under mitt tilsyn. Jeg vil derfor forsøke å svare på en del av Aavitslands utfordringer uten å gå for nært inn på virksomheten til Pedersen, sier Reinertsen.

Søke hjelp

Aavitsland reagerer på at Svein-Magne Pedersen har advart mot tradisjonell medisin, og er redd kristne som tror på budskapet fra predikanten skal la være å søke den hjelpen de trenger.

Biskopen er uenig med Aavitslands utgangspunkt om at Gud har trukket seg tilbake, og at man kan ha det som utgangspunkt i diskusjonen om helbredelse.— Det er jo derfor vi ber, fordi Gud fortsatt er iblant oss, og skapelsen ikke er slutt. Men jeg har bakgrunn som blant annet sykehusprest før jeg ble biskop, og jeg har stor respekt for det arbeidet som foregår i helsevesenet, sier Reinertsen.

Kan bli en byrde

— Deler du frykten for at troen på helbredelse kan bli en byrde?

— Det trenger ikke være en byrde. For mange er forbønn forbundet med trygghet, også når svaret går en annen vei eller det virker som om svaret uteblir. Med min erfaring og bakgrunn, er det naturlig å oppfordre til å ta imot den hjelpen som tilbys for eksempel kreftpasienter ved norske sykehus. Men det er slik at det er enkeltmennesket som må få si ja eller nei til behandlingen som tilbys.Stein Reinertsen jobbet tett med palliativt team ved sykehuset i Flekkefjord og fulgte tett en rekke pasienter som var døende av kreft.

Usikre løfter

Aavitsland kritiserer også Pedersen for å påstå han kan vekke opp døde.

— Som biskop, er du ikke redd for at en tro på å kunne vekke folk fra døden, i denne verden, kan virke forstyrrende folk sorgprosessen?

— Jo. Tro på dødeoppvekkelse kan ha en slik effekt. Det er farlig med løfter vi ikke kan holde. Jeg vil få nevne forkynneren Hans Christian Lier. Da han ble alvorlig syk, håpte han naturligvis lenge å bli frisk igjen. Men så sa han omsider at "Nå har jeg fått oppleve de tre første bokstavene i ordet frisk. Jeg er fri." Om han fikk de to siste her eller i himmelen, det vil vise seg. Det var ikke i hans hender. Det synes jeg er et godt kristent syn på dette.

Betaling

Pedersen og Misjonen Jesus Leger har vært ekstra kontroversielle fordi de tar betalt for forbønnstjenester blant annet i form av et teletorg-nummer til 14 kroner per minutt. Aavitsland reagerer på dette.

Reinertsen velger å kommentere spørsmålet indirekte.

— Vi skal ikke tjene oss rike på andres lidelse eller komme med løfter vi ikke har dekning for. Men det er også fint at det ikke til daglig stilles spørsmålstegn ved å motta lønn for å jobbe i kirken.

— Hvordan bør man løse det økonomiske rundt dette?

— Kirkelig virksomhet må finansieres. Men jeg ser på det som et fremskritt at vår kirke ikke tar oss betalt for de enkelte tjenester som dåp, nattverd, og samtaler. Om det skjer gjennom en skatt eller en medlemsavgift, er greit. Men omsorg og forbønn skal være gratistilbud i Den norske kirke.