KRISTIANSAND: Fjord Line har nektet å betale en leie for tuben på 420.000 kroner, og saken skal opp i retten. Konflikten skaper nå politiske reaksjoner.

— Det er problematisk at den ene konkurrenten må leie ut infrastruktur til en annen. Derfor bør havna eie all felles infrastruktur i havna, sier Tor Utsogn (Frp).

Han får støtte fra Dag Vige (V) som har tatt opp saken i formannskapet.

— Slike konflikter hadde det vært bra om vi slapp i fremtiden. Derfor bør infrastruktur til generell bruk være eid av havna, for å få likeverdige forhold.

Kjøp

Leder i havnestyret, Jan Oddvar Skisland (Ap), bekrefter at Kristiansand havn er interessert i å kjøpe hvis Color Line vil selge.

— Det jobbes med en løsning der havna skal få overta hele tuben, sier han.

Tuben ble bygd av daværende Fred Olsen Lines. Color Line har en avtale med havna om at de kan ta leie fra andre selskaper som bruker den.

— Jeg tenker at det er mye bedre at havna har kontroll på infrastrukturen i havna og at de eier tuben. Så kan aktørene i havna stille på lik linje, sier Skisland.

— Hvor mye er dere villig til å gi?

— Det må selvsagt være en fornuftig pris. Og jeg tror ikke Color Line er interessert i å bruke denne saken mot Fjord Line.

Tøvete

Ifølge Color Line er det helt vanlig at ferjeselskaper eier infrastruktur i norske havner, siden det ofte dreier seg om spesialtilpasninger til skip. Selv om de tidligere har vært interessert i å selge, vil de ikke bekrefte om det er aktuelt nå.

— Vi er interessert i å få ryddige og ordentlige forhold i havna. Da blir spørsmål om tube bare en liten del av dette, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Color Line.

Han synes det er rart at saken kommer opp i forbindelse med konflikten med Fjord Line. Ifølge Color Line dreier den seg om at Fjord Line har latt være å betale noe de er pliktige til.

— Noen må komme tilbake til oss og begrunne hvorfor de vil kjøpe. At et salg begrunnes med at en aktør skylder oss penger, blir mildt sagt tøvete. Her må det ryddighet og gode avtaler.

— Det blir som at du leier en sokkelleilighet og nekter å betale. Og så er det huseieren som skal selge huset!

Felles

Havnedirektør Halvard Aglen sier at han mener havna må eie mest mulig av infrastrukturen i havneområdet. Men han legger samtidig til at det ikke er uvanlig at man i norske havner gjør felles investeringer.

Han vil ikke kommentere hva som har blitt gjort eller hva som kan bli aktuelt å gjøre med passasjertuben.

— Denne saken blir nå håndtert i rettssystemet og da er det ikke rett for meg å uttale meg i denne konkrete saken.

Dag Vige og Tor Utsogn sier de ikke legger seg opp i den aktuelle konflikten. Men de mener at man ved et kjøp vil unngå lignende konflikter framover.

— Det er ikke lett å kjøpe noe fra andre med påholden penn, men jeg håper at havna får overta dette når saken er over, sier Vige.