— Resultatene våre viser at det er barn som ikke kan det de skulle. Det betyr at de norske barnehagene må ha et sterkere faglig fokus, sier førsteamanuensis Elin Reikerås ved Lesesenterettil forskning.no.

Foreløpige resultater fra Stavangerprosjektet, der forskerne følger mer enn 1000 barn fra de er to til rundt ti år gamle, viser at norske barn på noen områder ligger etter barn i andre land. Dette gjelder spesielt matematikk.

De norske barnehagene må ha et sterkere faglig fokus

– Norske barnehager er gode på lek og omsorg, men forskningen vår viser at barnehagene i sterkere grad også må legge bedre til rette for læring på andre utviklingsområder. Det at det finnes en del barn som snart fyller fem år som ikke kan skrive navnet sitt, eller telle til ti, må barnehagene ta på alvor, sier Reikerås til forskning.no.

Store forskjeller

Studien viser at det er stor forskjell på ferdighetsnivåene hos barn, og at dette øker med alderen. Noen toåringer kan det samme som femåringene, og omvendt.

Forskeren sier at de hadde forventet store forskjeller, men at de er overrasket over at de var så store allerede ved toårsalderen.

— Håpet er at vi kan jevne ut desse forskjellene tidlig slik at barna ikke har så store sprik i ferdighetsnivå ved skolestart, seier Elin Reikerås.

Halvorsen vil ikke ha skolepreg

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen sier at det et bevisst politisk valg at det ikke er definert «utdanningsnivå» i norske barnehager.

- Vi er stolte av at vi har en barnehagetradisjon der leken er det viktigste utgangspunktet for læring. Vi har ikke ønsket det «skolepreget» som en del andre land gir barn i førskolealder, sier Halvorsen via epost til oss.

Vi er stolte av at vi har en barnehagetradisjon der leken er det viktigste utgangspunktet for læring

Hun mener at de internasjonale testene for skolebarn på ni og ti år bør brukes til å sammenligne norske barns kunnskapsnivå i forhold til barn i andre land.

— De viser at norske elever har svært god fremgang i for eksempel matematikk og lesing og at norske tiåringer er best i Norden i matematikk, sier Halvorsen.

Lek som grunnlag

- Bør det bli mer faglighet i norske barnehager?

— Ikke i den betydning at barnehagene skal bli mer og mer lik skole i tradisjonell forstand, sier Halvorsen til oss.

Kunnskapsministeren viser til rammeplanen for barnehagene, der det blir lagt stor vekt på å utvikle språk, kommunikasjon og sosiale egenskaper som grunnlag for senere læring.

Halvorsen mener det bør være rom for at barnehagene kan profilere seg mot bestemte tema, som natur og miljø eller kunst og kultur.

— Faglighet i barnehagene dreier seg nettopp om å leke seg til et kunnskapsgrunnlag som er viktig for senere skolegang. Det handler om å bli kjent med bokstaver, tall, rom og form. Å lære å skrive og regne ønsker vi at pedagoger med lærerutdanning skal jobbe systematisk med i skolen, sier Kristin Halvorsen.