KRISTIANSAND: Kristiansand kommune har i sin søknad om belønningsmidler lovet å jobbe for at det blir innført parkeringsavgift på offentlige arbeidsplasser. Slik det er ved Sørlandet sykehus i dag.

I et møte med Universitetet i Agder (UiA), har miljøvernsjef Øystein Holvik oppfordret ledelsen til å innføre parkeringsavgift.

— Vi vet at det er en nær sammenheng mellom tilgang på gratis parkering og bilbruk. Der det er gratis parkering, kjører det store flertallet til jobb, sier Øystein Holvik.

Forståelse

Kristiansand kommune var inne i bildet da Sørlandet sykehus innførte parkeringsavgift for sine ansatte. Kommunen har også kvittet seg med mesteparten av egne parkeringsplasser i sentrum.

I søknaden om belønningsmidler, skriver kommunen at de vil forsøke å innføre en lignende ordning som på sykehuset både ved videregående skoler og universitetet.

— Vi har forståelse for at dette er en vanskelig sak. Vi hadde selv en sanering av parkeringsplasser i sentrum for de som ikke trenger bilen til daglig, sier Holvik.

Han legger likevel til at mange arbeidsplasser ønsker å kvitte seg med parkeringsplasser for å få bedre plass eller kutte utgifter.

- Er dette et ønske fra politikerne eller er det noe administrasjonen jobber for?

— Vi kan ikke si at dette er et politisk ønske, men det står i søknaden som er politisk vedtatt, sier Holvik.

Lite stemning

Øystein Holvik mener arbeidsplasser som UiA og Kristiansand katedralskole Gimle like ved har gode grunner for å dempe bilbruken blant ansatte. Blant annet ligger begge like ved metroaksen og har god bussforbindelse.

Ved universitetet har forslaget likevel blitt avvist fra ledelsen. De ønsker satsing på sykkel og kollektiv før de innfører restriksjoner på parkering.

— Mange av våre studenter og ansatte bor utenfor Kristiansand, og er avhengige av privatbil for å komme til campus. Så vi er i så fall avhengige av bedre kollektivtordninger fra andre deler av Agder også, sier universitetsdirektør Tor A. Aagedal.

Han sier UiA også har spilt inn at de får flere bussavganger og en base for bussene ved universitetet, slik at de stanser og starter herfra. Det vil føre til bedre regularitet.

Parkeringsavgift er heller ikke spesielt populært blant studenter og ansatte.

— Det kommer vel i samme kategori som rushtidsavgiften. Folk ser poenget med den, men er likevel uenige når de ser hvordan ordningen rammer dem, sier Aagdel.

Offentlige arbeidsplasser

Ifølge Øystein Holvik kommer de til å ta kontakt med andre større offentlige arbeidsplasser for å få de til å innføre parkeringsavgift.

De videregående skolene er da aktuelle. Men ved Kristiansand Katedralskole Gimle blir det neppe parkeringsavgift.

— Det er mange steder der det er mulig å parkere og det er lite trengsel her. Så det har ikke vært aktuelt, sier rektor Eva Bergh.

Sykehuset tjente 29 millioner

Sørlandet sykehus Kristiansand tar betaling fra både besøkende og ansatte. Deres eget parkeringsselskap har de siste fem årene hatt et overskudd på til sammen 29 millioner.

— Men alt går inn igjen i selskapet og vi har ikke anledning til å ta utbytte. Så ingen av disse pengene går videre til sykehusdrift, sier styreleder Per W. Torgersen.

Inntektene i selskapet har økt fra fire millioner i 2003 til 11,3 millioner i fjor. Selv om eierne ikke kan ta utbytte, tror ikke Torgersen at de blir sittende igjen med mange kontanter de ikke får brukt opp.

— Nei, i den grad det måtte hope seg opp med penger, vil de gå til anlegg og veier ved sykehusene.