Det gamle marinabygget er planlagt erstattet av noe nytt og større, men det er usikkert når dette skjer. Foto: Torstein Øen
Campingvogna, eller husvogna, er plassert her ved Kuholmen Marina. Naboene opplyser at den brukes til overnatting, noe grunneier Kristiansand kommune også er klar over. Bertesbukta ses i bakgrunnen. Foto: Torstein Øen

— Vi oppfatter det nesten som et sommerhus. Det er i hvert fall ikke lov å dra den doningen etter bil på norske veier, så da er det ikke noen campingvogn, uttaler leder Leif Emanuelsen i Framnes og Kuholmen Velforening til Fædrelandsvennen.

Ifølge vellederen ble vogna plassert ut i juli i fjor, uten at det var søkt om tillatelse.

Søknaden ble først sendt inn i vår, etter påtrykk fra frustrerte naboer.

- En av de fineste tomtene

De mener vogna rett og slett skjemmer idyllen i Kuholmsbukta, og at området nå er blitt privatisert med border og stoler på en hjemmesnekret terrasse.

«Så vidt oss bekjent er ikke stedet regulert til boligformål» heter det i et brev til kommunen, signert Matthias Fischer, Ånund Robstad og Bjørn Wik.

De stiller også spørsmål ved behovet for et servicebygg siden «driften av marinaen kun består av betjening av to pumpestasjoner», noe de fleste andre løser ved en kortautomat.

— Dette er en av de fineste tomtene på hele Lund. Her burde det vært en marina med kiosk og benker der folk kunne slå seg ned. I stedet er det bygd en privat terrasse så du føler du går rett inn i en privat sone. Det var ikke det som var meningen da de anla kyststien rundt bukta, påpeker Leif Emanuelsen.

Kan bli fjernet

Det er Allan Classon som disponerer Kuholmen Marina, noe han har gjort siden 1997. I 2012 skrev han ny 20-årig festekontrakt med grunneier, som er kommunen ved Kristiansand Eiendom.

Tomta er 380 kvadratmeter stor, og den årlige festeavgiften på 10.000 kroner.

— Dette er noe han har satt opp uten tillatelse, derfor har vi nå anmodet ham om å søke. Ellers risikerer han at husvogna eller campingvogna blir fjernet, fordi den er i strid med reguleringsplanen for området, opplyser Per-Christian Nygård fra Kristiansand Eiendom, leder av småbåthavnkontoret.

Han understreker at overnatting også er i strid med reguleringsformålet, og er klar over at vogna blir brukt til dette - slik naboene hevder.

— Vi tviler vel egentlig ikke på det. Hvis det ser ut som om noen bor der kan det virke enda mer privatiserende enn om det var en kiosk, vedgår Nygård.

- Midlertidig løsning

Allan Classon sier til Fædrelandsvennen at han ikke vil kommentere saken så lenge søknaden er til behandling i kommunens byggesaksavdeling.

I festeavtalen har han presentert en plan for utvikling av marinaen. Her heter det at bryggeanlegget må rustes opp for rundt en halv million kroner, mens det planlegges et nybygg med lager, verksted og butikk til fire millioner.

«Dette er ikke et område som er underlagt spesielle restriksjoner for utforming av bygningsmasse. (...) Frem til ny bygningsmasse er på plass trengs en midlertidig løsning, og da er campingvogna hensiktsmessig.», skriver advokat Solveig Løhaugen, som er engasjert av Classon til å sende søknad til kommunen.

Løhaugen besvarte ikke Fædrelandsvennens henvendelser fredag.

— Dette er en populær marina, derfor har vi en avtale om at han skal oppjustere bygningsmassen. Men vi har ikke stilt ultimatum, han må ha finansiering på plass først, opplyser Per-Christian Nygård, som ikke aner når marinaen er planlagt oppgradert.