I begynnelsen av februar måtte europaveien stenges på grunn av et isras. Også da ble bilistene stoppet og spurt om hvor de skal. Foto: Torstein Nygaard
Her stoppes bilistene i Mandal når E 39 er stengt i Søgne. De blir ledet opp til Laudal og over til Nodeland. Foto: Jarle Martinsen
Veivesenet sørger for å spre E 39-trafikken på flere sideveier når europaveien stenges. Foto: Kjetil Nygaard

Tirsdag morgen var E 39 mellom Tangvall i Søgne og Brennåsen i Songdalen stengt etter at en 800 tonn stor steinblokk raste ut i veien.

Ved avkjørselen til Nodeland, et par hundre meter øst for rundkjøringen i Brennåsen, sto veivesenet og stoppet alle bilene som skulle vestover.

— Vi stopper og spør hvor de skal slik at vi kan dirigere dem inn på riktig omkjøringsvei, sier prosjektleder Kjell Soltvedt i Statens vegvesen region Sør.

Stor belastning

Bilister fra Kristiansand med Søgne som reisemål fikk kjøre fylkesvei 114, på sørsiden av Søgneelva. Bilister som skulle til Mandal eller lengre vestover ble ledet opp til Finsland og Laudal, noe som er over tre mil lengre.

— Fv 114 går i ett felt over Tofteland bro. Hvis vi hadde sluppet hele E 39-trafikken forbi der i morgenrushet ville det trolig bli full stans og en stor trafikkork ved broa, sier prosjektlederen.Bilene som kjørte østover ble stoppet i Mandal, hvor de som skulle til Kristiansand ble ledet langs den tre mil lange omkjøringen opp til Laudal og ned til Nodeland.

I begynnelsen av februar i år skjedde det samme da E 39 ble stengt etter et isras.

Her stoppes bilistene i Mandal når E 39 er stengt i Søgne. De blir ledet opp til Laudal og over til Nodeland. Foto: Jarle Martinsen

Da oppstod det store problemer på omkjøringsveien. Flere vogntog ble stående i Klevelandslia i Laudal.

Lav togovergang

På Nodeland er det en togovergang med høyde på 3,9 meter. Det gjør at noen av de høyeste lastebilene må sendes ut på belastede fylkesvei 114 og over den smale Tofteland bro.

— Det hadde blitt alt for avansert å skilte alt dette. Derfor er det best å snakke med hver enkelt bilfører om hvilken vei de skal ta. Dessuten er det nok mange som skal vestover som ville kjørt fylkesvei 114 og spart litt tid uansett hvor langt de skal. Bilister gjør stort sett som de vil, sier Soltvedt.