— Det fremstår som åpenbart at Kristiansand kommune ikke har gjort detde har forpliktet seg til å gjøre: Aktivt søke frem alternative lokaliseringer, sier Venstre-representant Stein Inge Dahn fra Mandal til Fædrelandsvennen.

I fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø (SAM) onsdag fremmet han forslag om å reise innsigelse av miljøhensyn, men fikk kun støtte fra én representant i KrF. Dermed er et viktig hinder passert for det omstridte prosjektet.

— Men jeg fikk flertall for en veldig viktig tilføyelse: "SAM-utvalget krever at tilstrekkelige tiltak i Sømsveien gjennomføres, bl.a. anlegg av gang- og sykkelvei fra Varoddbroa til Støodden", opplyser Venstre-representanten.

Denne tilføyelsen ble vedtatt mot to stemmer (Høyre).

Habilitet

Fædrelandsvennen skrev mandag at Randesund Bydelsråd krever full stopp i behandlingen av NOVs gigantbygg på Støodden. De ber fylkets kontrollutvalg vurdere habiliteten ettersom fylkesrådmann Kristin Tofte Andresen er samboer med Ragnar Evensen, teknisk direktør i Kristiansand kommune.

Kontrollutvalgets leder, Vidar Kleppe (Dem.), har opplyst at de vil bestille en juridisk vurdering av habiliteten, innen saken går til endelig politisk behandling i Kristiansand i mars.Forslaget fra Venstre i fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø (SAM) lød som følger:

"SAM-utvalget viser til overordnede planer og retningslinjer, spesielt de miljømotiverte føringene i Nasjonal transportplan, klimaforliket, Regionplan Agder 2020, gjeldende kommuneplan og til Regional plan for Kristiansandsregionen 2011-2050. Kristiansand kommune har her påtatt seg et særlig ansvar for å lokalisere denne type virksomhet i Kvadraturen og langs fellesstrekning for bussmetroen.

Må bedre trafikksituasjonen

SAM-utvalget viser også til konklusjonene i den gjennomførte analysen fra Asplan-Viak om ATP-modellen som verktøy for lokalisering av større bedrifter.SAM-utvalget varsler på denne bakgrunn innsigelse mot det foreliggende planforslaget.

På bakgrunn av det overordnet viktige behovet for å legge til rette for god utvikling av den meget betydningsfulle og positive hjørnesteinsbedriften NOV, ber SAM-utvalget om at fylkesordfører og fylkesrådmann raskt tar kontakt med Kristiansand kommune med sikte på å finne alternativ lokalisering i Kristiansand sentrum eller langs kollektivaksen."

Heller ikke Fylkesmannen eller Statens vegvesen akter å reise innsigelse så sant diverse rekkefølgekrav, som skal bedre på trafikksituasjonen, følges opp.