Prosjektleder for «Spis for 100», Henning Vestavik. Foto: Gaute Beckett Holmslet
Leder av Mandal Handel og Service Forening, Patricia Hartmann, håper at mandalittene går mye «ut i 100» når det arrangeres 17.-23. februar. Foto: Jarle R. Martinsen

– Vi har ikke fått inn alle tallene, men beregningene våre viser at vi helt klart går over 45.000 solgte hundrekronersretter forrige uke, sier prosjektleder for Spis for 100, Henning Vestavik.

– Innarbeidet konsept

Målet var å slå fjorårets 40.211 solgte retter.

– Vi er kjempefornøyde. Det er flere restauranter med i år og det virker som om folk nå setter av uka til å gå ut og spise. Konseptet er innarbeidet og folk kommer tidligere, sier Vestavik og legger til at den største veksten har vært på mandager og tirsdager.

Biff og indisk på topp

Ifølge Fædrelandsvennens lesere var det Brasserie C på Radisson Blu Caledonien Hotel som hadde den beste hundrekronersretten i år.

I vår uhøytidelige kåring har deres pepperbiff i skrivende stund fått 162 stemmer. Nummer to i rangeringen er Mother India og deres rett murg curry, som mandag formiddag hadde 95 stemmer.På tredjeplass kom Benny's BBq & Rockhouse med sine langrøkte spareribs.

Flere restaurantsjefer fortalte forrige uke at de bruker arrangementet til å vise seg fram.

– Vi sitter ikke igjen med veldig mye penger, men vi ser på det som markedsføring. De tidligere årene har gjestene kommet tilbake senere også, sier han, sa restaurantsjef hos Food Asylum, Atle Kaafjord.

Omdømmebygging

Arrangementet får skryt fra leder ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI og ekspert på forbrukeradferd, Ragnhild Silkoset.

– Såpass lave priser reduserer terskelen for å gå ut. Ved å gjøre det sammen får de flere folk til å gjøre nettopp det og totalmarkedet øker, sa hun til Fædrelandsvennen forrige uke.

Tilsvarende opplegg arrangeres også i Arendal, Sandnes og Mandal. Sistnevnte går i gang med «Ut i 100» for fjerde år på rad 17. februar. Leder for Mandal Handel og Service Forening, Patricia Hartmann, forteller at det er en del av omdømmebyggingen deres.

– Vårt opplegg har noen av de samme elementene som Kristiansands «Spis for 100», men en bredere forankring. Vi er her for å sette Mandal by på hodet i ellers ganske døde måneder, sier hun.Der er det ikke bare restauranter, men også butikker som har tilbud til en hundrelapp i Mandal. I år er for eksempel kinoen og treningsstudier med. Hver aktør finner på egne tilbud til uka, som arrangeres to ganger i året.

– Skal mi ut i hundre?

– Vi har ikke satt noe felles mål, men for oss er det motiverende at så mange bruker tilbudene. I fjor fikk vi hele Mandals befolkning ut et par ganger i løpet av denne uka. Det har blitt et begrep: «skal mi ut i hundre?». Da er det en suksess for oss, sier Hartmann.

En målsetting er å få lokalbefolkningen ut av sofaen og ut i byen — midt på vinteren.

– Det gir en mulighet til å utforske nye sider av byen de bor i, uten prisbarrieren. Vi hører om besteforeldre som tar med seg alle barnebarna ut, for eksempel. Men jeg har også organisert bussturer fra Sirdal og hørt om folk som drar til hyttene sine her for å være med.