Til venstre for dagens stasjonsbygning er det vist et nytt oppholdsrom for passasjerene i glass og en spektakulær gangbro som leder passasjerene mellom de seks sporene. I bakgrunnen er bolig- og kontorprosjektet Quadrum tegnet inn, uten at dette er den del av denne planen. Foto: ALT. ARKITEKTUR

— Skal vi få vekst over Kristiansand stasjon er vi avhengig av gode og mer rasjonelle publikumsfasiliteter. Rundt 850.000 personer reiser med Sørlandsbanen, men om tre-fire år forventer vi å passere millionen, opplyser markedssjef Dag Brekkan hos NSB Sørlandsbanen.

I dag er i snitt 1300 passasjerer innom Kristiansand stasjon daglig. Fra desember økes antall avganger til bortimot to timers frekvens på strekningen Stavanger til Oslo.

Jernbaneverket har nå laget en ny løsning for hvordan jernbanestasjonen - og rutebilstasjonen på nabotomta - kan bygges ut innen fem års tid, hvis alt går på skinner.

Samkjøres med E 39

Planleggingen haster ettersom arbeidet av praktiske og økonomiske årsaker bør samkjøres med riving av broer og bygging av ny E 39 vestover fra Gartnerløkka. Veiprosjektet til 3,5 milliarder kroner skal stå ferdig i 2020. I dag er det i realiteten enkeltspor inn til Kristiansand, mens det i fremtiden anlegges dobbeltspor de to kilometerne sør for Krossen.

— Det blir en hensiktsmessig stasjon som følger tekniske regelverk og legger til rette for høyere kapasitet enn i dag. Vi legger opp til at det kan kjøres togtrafikk hver time mellom Oslo og Stavanger, i tillegg til eventuelle lokaltog, opplyser prosjektleder Matz Lonnedal Risberg fra Jernbaneverket.

Et foreløpig planutkast er nå oversendt Kristiansand kommune, der politisk behandling ventes ferdig på nyåret.

Gangbro over sporene

Tvers over de seks jernbanesporene er det illustrert en spektakulær gangbro med heis. Her kan passasjerene flytte seg mellom sporene uten å måtte trille kofferten ut på lange omveier.

— Avhengig av hva havna bestemmer seg for, er det mulig å forlenge denne gangbroa ned til ferjeterminalen, opplyser sivilarkitekt Magne Meland, prosjektansvarlig fra Alt. Arkitektur i Oslo.

Den sentrale delen av perrongen skal forvandles med nytt publikumsbygg og gangbro. Her haster en passasjer av gårde for å rekke 13.44-avgangen til Oslo mandag. Foto: Vegard Damsgaard

I dag er venterommet på den vernede stasjonsbygningen allerede for trangt. Et nytt stasjonsbygg i glass sentralt på perrongen skal bli et attraktivt publikumsområde med servering.— Kommunen er opptatt av frie siktlinjer fra gatene i Kvadraturen. Dette bygget går helt klar, samtidig vil vi ikke bygge inne den gamle stasjonen fra 1896, påpeker seniorarkitekt Matz Lonnedal Risberg.

Hvor mye hele ombyggingen i Kristiansand vil koste, kunne han ikke svare på mandag.

- Begynner å haste

— Vi har hele tiden håpt at planene for området samordnes. Når dette nå skjer er vi et godt stykke på vei mot endelig løsning, sier Ragnar Evensen, teknisk direktør i Kristiansand kommune.

Konflikten har vedvart i årevis, det er på tide at ulike etater blir ferdige med sine krangler.

Han bekrefter at de vil se denne planen og E 39 i sammenheng. Med dette håper alle parter at Stortinget prioriterer prosjektet i Nasjonal Transportplan, der E 39 allerede er inne.

NSBs eget eiendomsselskap, Rom Eiendom, har syslet med egne planer om utvidelse av selve stasjonsbygningen, som er i deres eie. Men Jernbaneverket eier perrong og skinnegang, og har trolig siste ord i saken.

— Konflikten har vedvart i årevis, det er på tide at ulike etater blir ferdige med sine krangler så arbeidet kan komme i gang. Dette begynner å haste litt, mener Dag Brekkan i NSB.

I 2012 ble 17 års planlegging og strid rundt Euroterminalen begravd. Området ble delt i to, der planlegging av jernbanen og Quadrum - forretnings- og kontorprosjektet eid av Rom Eiendom og Schage Eiendom - skulle skje hver for seg.

AKT flytter fra rutebilstasjonen

Agder Kollektivtrafikk (AKT) ønsker at rutebilstasjonen fra 1960 rives til fordel for moderne fasiliteter.

Rutebilstasjonen skal rives, og området ryddes og legges bedre til rette for både buss og drosje. Området eies av kommunen og havna, som også eier rutebilstasjonen. Foto: Vegard Damsgaard

— Det må bli publikumsvennlig og enkelt for de reisende å finne fram. Vi må lage en helhetlig løsning, og vi synes denne prosessen er spennende, uttaler AKT-direktør Siv Wiken til Fædrelandsvennen.I Jernbaneverkets planforslag er det tegnet et nytt publikumsbygg med venterom langs Vestre Strandgate. Fremtidens rutebilstasjon vil forbeholdes ekspressbusser, flybuss og regionbusser, mens lokalbusser passerer forbi. Det planlegges også ny drosjebu med administrasjon og hvilerom.

Fra oktober flytter de 15 ansatte i AKTs administrasjon og ruteopplysning opp til den kommunalt eide Knudsengården, på hjørnet av Tollbodgata og Kirkegata.

— Her får vi bedre fasiliteter og blir lettere tilgjengelige for lokalt reisende, sier Wiken.