Faksimile Fædrelandsvennen tirsdag 31. mai 2011.

— Vi fokuserer ikke lenger på antallet. Vi håper selvsagt å få over 2000 deltakere, men vi er mer opptatt av at dem som deltar får den beste opplevelsen enn at vi skal nå et visst deltakerantall, sier Philip Kaspersen, rittleder for Kristiansand-Hovden, eller Color Line Setesdal Tour (CLST) som det offisielt heter.

Kan maks ta imot 3500 deltakere

Lørdag 26. mai arrangeres rittet som hadde rundt 2100 påmeldinger i fjor. I øyeblikket er det rundt 1950 som har sikret seg startnummer. Det er langt bak tallene som de tidligere så for seg.

— Vi sier ikke at vi aldri skal jobbe mot 5000 deltakere mer, men foreløpig har vi valgt å satse på kvalitet fremfor kvantitet. Hvis vi skal opp i et så stort antall må vi både endre profilen på rittet med større puljer og vi må stenge trafikken. Dette tror vi ikke er hva deltakerne ønsker, sier rittlederen.

Han forteller at med dagens ordning - der alle puljene starter i løpet av fem timer fra klokka 05.00 - kan de maks ta imot 3500 deltakere, og det ville i så fall ha betydd at alle puljene måtte fylles opp med hovedsakelig 40 i hver gruppe.

— Men mange av særpuljene har bare litt mer enn minimumstallet på 20. ## - Ikke fokus på Skandinavia

Kaspersen legger heller ikke skjul på at den voldsomme veksten har avtatt.

— Det går igjen over alle ritt i Norge at de opplever en stagnasjon og i noen tilfeller en tilbakegang. Men husk at det da hadde vært en voldsom vekst i mange år før det, og da skal det mye til å fortsette med 50 prosents vekst.

— Dere hadde også tidligere planer om å erobre det skandinaviske turrittmarkedet?

— Vi har ikke hatt noe mer fokus på det. Vi har prøvd på det danske markede i flere år, men det blir mye logistikk på dem og litt for dyrt. Men vi tror at om vi skal øke til 5000, så er det et potensial til det i Sør-Norge.

— Har dere kalkulert med å tape deltakere til Palmerittet?

— Nei, det er såpass forskjellige utfordringer som vi mener retter seg mot helt ulike markeder. Vi tror disse kan eksistere helt fint side om side.

Flere nyheter

I tilstrebelsen etter å tekkes deltakere har CLST flere nyheter å by på i år:

1) Tidtakning med pengepremie til den raskeste deltakeren opp den beryktede Byklebakken.

2) «Superspeed» har for første gang fått status som «aktiv gruppe», og dermed kan arrangøren for første gang premiere førstemann i mål som vinner av hele rittet.

3) I år blir alle banketter slått sammen til én stor i et telt med plass til 1000 personer i målområdet - kalt «Afterbike».

— I det store og hele er det ikke så mye nytt. Vi videreutvikler arrangementet basert på tilbakemeldinger fra rytterne, og tror endringene skal gjøre arrangementet enda bedre, sier Philip Kaspersen.

- Stadig større konkurranse

Per Erik R. Mæhlum, arrangementsansvarlig i Norges Cykleforbund, støtter strategien til CLST.

— Jeg deler den fullt ut. Det blir stadig flere ritt i Norge, og da må man bygge et unikt produkt som gjør at folk kommer tilbake. Og så får heller arrangementet vokse som et resultat av det produktet, sier Mæhlum.

— Er interessen for store turritt i ferd med å dabbe noe?

— Det virker som om totalt antall deltakere i ritt i Norge er som det har vært de siste årene, men det kommer stadig nye ritt slik at noen har merket litt nedgang i den stadig større konkurransen.

— Hva skal til for å vokse ytterligere?

— Man må ha et produkt i sentrum og skape noe unikt, som gjør at folk velger det fremfor andre ritt. Og så må man være klar på hvilke deltakere man vil ha med, og tilpasse rittet etter dem, sier Mæhlum.