Elva delte Graz. Murinsel fikk folk tilbake til elva. Nå er elva samlingspunkt Foto: Harry Schiffer, Graz turist fotobase
Murinsel - broa som egentlig er et skip. For øya og broa er ankret opp i elva. Foto: Harry Schiffer, Graz turist fotobase
Slik der Murinsel ut innenfra. Foto: Harry Schiffer, Graz turist fotobase
Finn Bjørn Rørvik, lege og utbygger, foreslår å legge veien i tunnel og bygge en spektakulær bro over Otra mellom Vennesla sentrum og Hunsøya. Han ber kommunen sette i gang arkitektkonkurranse. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg
Finn Bjørn Rørvik vil at Otra skal samle, ikke dele, Vennesla. Han lanserer spektakulære planer. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg
Torhild Bransdal, ordfører KrF. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg
Oddbjørn Hagen, Venstre. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg
Solveig Robstad, Ap. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg
Eivind Mauland, plansjef Foto: Johs. Bjørkeli, Mari Horve
Slik så Graslia ut rundt 1940. Da var tilgangen til elva en annen. Det store bygget til høyre er Herredshuset som brant i 1948. Foto: Vennesla Frimerkeklubbs arkiv

VENNESLA: — Elva skal samle bygda, ikke dele bygda. Vi kan få til noe helt fantastisk hvis Otra blir samlingspunktet mellom Hunsøya og sentrum sier Rørvik til Fædrelandsvennen.

Jeg falt pladask da jeg så bildene fra Graz. Dette må vi få til i Vennesla. Vi må ha arkitektkonkurranse.

Tunnel og bro

Finn Bjørn Rørvik vil at Otra skal samle, ikke dele, Vennesla. Han lanserer spektakulære planer. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

Finn Bjørn Rørvik, som både er lege, eiendomsutvikler og eier av Vennesla Helsesenter, tenker seg følgende: •Fylkesvei 405 legges i tunnel fra Kilanekrysset til nord for Venneslabroa. Dermed frigjøres hele solsiden i Vennesla sentrum til utbygging og fornyelse. Pris: Flere hundre millioner kroner.

•Mellom sentrum og Hunsøya vil han skape en bro som verken verden eller Vennesla har sett før. Den skal binde de to utbyggingsområdene sammen. Pris: Ukjent.

Her kan du se masse bilder av broa i Graz.

Her kan du se en skjermdump av en nettside med mange bilder fra broa over Mur. Det er slik det kan bli i Vennesla, hvis Finn Bjørn Rørvik får det som han vil.

— Jeg bor på Evje. Der har Otra til tider skilt Hornnes og Evje så kraftig at det har blitt betent. I Vennesla snakkes det om satsing i sentrum eller på Hunsøya. La oss heller skape løsninger enn problemer. Hele området kan bli én fantastisk enhet som trekker folk til bygda og utvikler bygda for fremtiden, sier Rørvik, som inntil nylig var varaordfører i Evje og Hornnes.

Murinsel

Graz i Østerrike var europeisk kulturhovedstad i 2003. Graz-fødte Robert Punkerhofer tok initiativ og fikk New York-kunstneren Vito Acconci til å utforme det som nå bare heter Murinsel, «øya i elva Mur».

Broa er blitt et landemerke. Folk fikk tilbake tilgangen til elva Mur, ei elv som i mange år også hadde vært sterkt forurenset og utilgjengelig. Murinsel har blitt en turistattraksjon som folk fra hele verden besøker.

Elva delte Graz. Murinsel fikk folk tilbake til elva. Nå er elva samlingspunkt Foto: Harry Schiffer, Graz turist fotobase

Broa er todelt med en slags øy i midten. Den er mer et skip enn en bro, for den er ankret opp. På øya er det én del innebygd restaurant og én del åpen amfi, som kan brukes til alt fra konserter til solbading. Les også om Tore Gustav Drivenes plan for Hunsøya og Svendsens plan for kjøpesenter i sentrum og Hunsøya næringsparks planer for Hunsøya

— Jeg falt pladask da jeg så bildene fra Graz. Dette må vi få til i Vennesla. Vi må ha arkitektkonkurranse. Vi kan skape en attraksjon som sammen med Kulturhuset gjør Vennesla viden kjent for sin arkitektur, sier Rørvik og fortsetter:

— Vi får turisme, samtidig som vi får et fantastisk sentrum med elva i fokus. I dag har Vennesla ryggen mot elva, og det er trist.

Dette er fantastiske planer. Hvorfor ikke? Elva er livsnerven og veien må en eller annen gang i tunnel.

Finn Bjørn Rørvik, lege og utbygger, foreslår å legge veien i tunnel og bygge en spektakulær bro over Otra mellom Vennesla sentrum og Hunsøya. Han ber kommunen sette i gang arkitektkonkurranse. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

Klar til å bidra

Han er klar til i bidra økonomisk i et stort prosjekt hvor flere utbyggere, kommune og andre offentlige aktører går sammen.

— Dette er fullt mulig å få til økonomisk - hvis vi vil. I dag bruker utbyggere titalls millioner på å kjøpe opp bolighus i sentrum som de så river for å få plass til leiligheter. De kan heller bruke pengene på en tunnel som frigjør ny byggegrunn langs elva, sier Rørvik.

Slik så Graslia ut rundt 1940. Da var tilgangen til elva en annen. Det store bygget til høyre er Herredshuset som brant i 1948. Foto: Vennesla Frimerkeklubbs arkiv

— Kommunen må ha en koordinerende pådriverrolle og vi må bygge i etapper. Det finnes statlige midler til sentrumsutvikling og myke trafikktiltak. Det må bli et spleiselag, sier Rørvik.Han viser til støyen som fv 405 genererer nå. Utbyggere får betydelig krav om støybegrensning og støyen hindrer utvikling.

— Veivesenet har egentlig «privatisert» elva med sin vei. Nå må Vennesla ta elva tilbake og gjøre den til midtpunkt for utviklingen i bygda, sier Rørvik.

Jubel og tvil

Ordføreren er skeptisk, mens andre politikere jubler over de store planene:

Solveig Robstad, Ap. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg

Solveig Robstad (Ap), leder bygg— og miljøutvalget i Vennesla:

Oddbjørn Hagen, Venstre. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg

— Dette er fantastiske planer. Hvorfor ikke? Elva er livsnerven og veien må en eller annen gang i tunnel. Det har

Torhild Bransdal, ordfører KrF. Foto: Odd Inge Rønning Uleberg

jeg snakket om lenge. Nå må vi drøfte dette og se om vi kan lage et prosjekt. Det er store ting vi snakker om,

Eivind Mauland, plansjef Foto: Johs. Bjørkeli, Mari Horve

men jeg synes Finn Bjørn Rørviks ideer er fantastisk gode. Å skape helhet mellom sentrum og Hunsøya er svært viktig. Oddbjørn Hagen, Venstre:

— Disse planene er for gode til å avfeie, selv om det er kostbart og stort. Dette er flott. Jeg har lenge vært opptatt av at sentrum har ryggen til elva og arkitektene i Snøhetta snakket om det i sitt prosjekt for Vennesla i 2004. Rigger vi dette prosjektet riktig, er jeg sikker på at vi kan få tak i store offentlige midler. Ei spektakulær gangbro over elva kan redusere biltrafikken vesentlig. Det aller viktigste spørsmålet i Vennesla fremover er hvordan sentrum og Hunsøya skal kobles sammen.

Torhild Bransdal (KrF), ordfører:

— Dette er jo Rolls-Royce-versjonen. Ingenting er umulig, det umulige tar bare lenger tid. Det høres spennende ut, men jeg er ikke rede til å si noe før jeg vet mer og får en dypere kunnskap om hva Finn Bjørn Rørvik tenker. Er han villig til å ta kostnadene, eller skal andre gjør det?

Eivind Mauland, plansjef i Vennesla:

— Hvordan Hunsøya og sentrum skal knyttes sammen, er et meget viktig spørsmål. Kommunen skal ha en pådriverrolle i samfunnsutviklingen. Rørvik tenker kreativt, men her snakker vi formidable investeringer i mange, mange hundremillionersklassen hvis tunnelen skal bygges. Fra min posisjon kan jeg ikke si mer nå.