I lørdagens Fædrelandsvennen uttalte regiondirektør i NHO Agder, Siri Mathiesen, at hun mener det er urimelig dersom elbilene skal fortsette å kjøre gratis når dagens bompengeordning erstattes. Hun mener at regningen veltes over på næringslivet, etter at antall elbiler i bommen er femdoblet på to år.

Fylkestingsrepresentant for Venstre, Stein Inge Dahn, reagerer på det han mener er sutring fra NHO-direktøren.

— Jeg føler at næringslivet her står fram og sutrer litt om en sak de bør se positivt på. Skal vi ha noen som helst mulighet til å nå de forpliktelsene Norge vedtok i klimaavtalen i Paris, er vi nødt til å kutte voldsomt i utslippene i transportsektoren. Jeg vil heller oppfordre næringslivet til å ta i bruk miljøvennlige kjøretøy, sier Dahn.

Galopperende teknologi

Elbilene utgjør fire prosent av alle passeringene i bomringen rundt Kristiansand. En bymiljøavtale som skal erstatte dagens bompengeordning er under arbeid, og et klart flertall i bystyret har allerede sagt ja til bomstasjoner rundt Sørlandsparken.

Regiondirektør i NHO Agder, Siri Mathiesen, mener forslagene i bymiljøavtalen må utredes bedre. Næringsforeningen i Kristiansandsregionen krever det samme. Foto: Kjetil Nygaard

Stein Inge Dahn mener det er på sin plass at de 96 prosentene som fortsatt passerer bommene i diesel— og bensinbiler bør ta bomregningen på grunn av utslipp og forurensning.- NHO går baklengs inn i fremtiden dersom de mener noe annet. For de fleste privatpersoner var det ikke aktuelt å kjøpe elbiler før myndighetene med samferdselsminister Torild Skogsholm (V) innførte dagens elbil-incentiver, men de siste årene har salget av elbiler eksplodert. Gjennom slike ordninger galopperer også teknologien, og det finnes allerede varebiler som går på strøm, sier Dahn.

- Ikke godt nok

Taxieiere med drosjeløyve i Kristiansand betaler for maks 50 bompasseringer i måneden, og bruker rundt 7500 kroner i året på bom. For store biler blir summen rundt det dobbelte. Kjell Frode Sørensen, fylkesleder i Norges Taxiforbund Vest-Agder, sier at taxinæringen i dag vanskelig kan gå over til elektriske kjøretøy nettopp på grunn av dagens manglende rekkevidde og teknologi.

— Det viktigste for oss er at elbilene blir gode nok til at vi kan bruke dem som drosje. Da er rekkevidden og lademulighetene avgjørende. Det er ikke sjelden at en drosje går mellom 60 og 70 mil i døgnet, og da skal det noe til at en elbil kan klare det, i tillegg til at det er veldig få ladestasjoner her i fylket, sier han.

Fylkeslederen er opptatt av at også taxinæringen skal bidra til samfunnet gjennom skatter og avgifter, men opplever dagens bompengeordning som urettferdig.

— I utgangspunktet synes jeg at bompenger er noe tull i det hele tatt, og en drosjeeier i Kristiansand betaler en formue i bompenger i året. At en buss eller minibuss med handikapløyve skal betale det samme som et vogntog 50 tonn per bompassering, når en bobil i samme vektklasse betaler som liten bil, er forskjellsbehandling. Vi må likevel først og fremst ha biler som er hensiktsmessige å kjøre, sier Sørensen.

Nettopp derfor mener Dahn i Venstre at næringslivet generelt bør satse på elektriske biler.

— Skal vi bidra til at også yrkesbiler med miljøvennlig teknologi blir mer vanlig, så må myndighetene sørge for incitamenter som gjør det attraktivt, sier Dahn.