Langs fylkesvei 405, hovedveien gjennom Vennesla, har det eksplodert med reklameskilt. Markedsframstøtene blir stadig større og mer omfattende.
Det handler om store skilt, seil og biltilhengere med reklame. På husvegger er det skilt på både fem og seks meters lengde og flere meters høyde langs veien.
— Helt vilt
— Jeg har tenkt på det flere ganger i sommer på tur gjennom bygda. Det er helt vilt. Det blir stygt når reklamen er så overveldende, og det tar oppmerksomheten vekk fra trafikken. Vennesla er ei pen bygd. Vi kan ikke ha et offentlig uttrykk som et bordell- eller casino-område i Amerika, sier Robstad, som er leder av Venneslas hovedutvalg for bygg- og miljø.
Hun minner om at politikerne har vedtatt et skiltreglement, fordi det skal følges.
— Estetikk og trafikksikkerhet kan ikke bare droppes. Vi må gripe fatt i dette, og bli konsekvente. Jeg tror ingen kontrollerer om skilt-regelverket følges. Egentlig burde næringslivet holdt reglene uansett, men tydeligvis må de få klar beskjed fra myndighetene, sier Robstad.
— Når en begynner, følger andre etter. Men nå har reklameringen kommet helt ut av kontroll i Vennesla, sier hun.
Klare regler
Kommunestyret har vedtatt eget regelverk for skilt og reklame. Hovedregelen er krystallklar: Ingen kan sette opp skilt eller reklameinnretninger uten å ha søkt kommunen om lov først, unntak er skilt under 0,75, kvadratmeter størrelse.
Det heter også at reklameskilt ikke skal settes opp i naturlandskap eller kulturlandskap, og at reklame på bygninger ikke må virke dominerende. Hver virksomhet har kun lov til ett uthengskilt og maks ett veggskilt pr. fasade langs vei eller fortau.
Langs veier gjelder veiloven, som sier at reklame ikke kan plasseres synlig fra vei, uten tillatelse.
Miljørådgiver Erik Aarrestad sier skilt-reglemenet ble vedtatt i kommuneplanen i 2011 og at oppfølgingen nok har vært så som så.
Tas opp over sommeren
— Vi har en stor ryddejobb. Problemet er jo at man vender seg til det. Til slutt ser man ikke skogen for bare trær. Vi er nødt til å stramme inn. Vi kan ikke ha det sånn, sier Robstad.
Like over sommerferien tar hun opp skilt-saken politisk. På møtet i bygg- og miljøutvalget 21. august vil hun be administrasjonen orientere om regelverk og spørre hvorfor praksis har glidd helt ut, og hva som kan gjøres.
— Jeg inviterer også næringslivet til samarbeid for ei penere bygd, sier Robstad.
Tar hansken
Leder av Vennesla Næringsforening, Jon Terje Ruenes, har ikke reflektert om det er for mye reklame, eller om mye av den er ulovlig:
— Estetikk er viktig. Samtidig må vi ikke bli helt pittoreske. Det er ikke så fint langs veien i utgangspunktet. Jeg var med på fellesmøtene som fikk en plakat nektet. Da tenkte jeg på alt annet som hang, og stusset. For oss i næringslivet er likebehandling viktig. Vi er gjerne med på en diskusjon om reklameregler, sier han.
- Alle gjør det jo. . .
Oddvar Steinsland er leder i firmaet Imtech på Vikeland, som nylig satte ut reklametilhenger langs veien. Steinsland er også KrF-politiker, sitter i bygg- og miljøutvalget og leder kommunens byggekomité.
— Alle gjør jo dette. Jeg kjenner ikke til noen regler for dette, men jeg kan være enig i at all reklamen ikke er pen. Det har blitt veldig mye etter hvert, sier han, når vi spør om tilhengeren ved veien.
Når vi forklarer at kommunen har et detaljert regelverk og søknadsplikt og at veiloven er strengt, sier han dette:
— Det var ikke jeg klar over. Tilhengeren er satt ut mens jeg har hatt ferie. Har vi et regelverk, må det praktiseres. Men jeg synes det er rart hvis det skal ryddes opp i Vennesla og ikke andre steder. Næringslivet i andre kommuner gjør det samme. Det har jeg sett, sier han.