Det legges nå planer for en helt ny riksvei 9 forbi Grim.

Prosjektet som vil koste mellom 0,5 og 1,5 milliarder vil føre til at deler av dagens riksvei 9 fra Gartnerløkka til Krossen vil bli lagt i tunnel. Det er foreslått tunnel både gjennom Jegersberg, Baneheia og største del av Bymarka.

Men på vestsiden av byen skal veien gå mye mer oppe i dagen. Dermed kan deler av Kjærrane, Krokvann, Grråmannen og Kvislevand bli ødelagt.

— Jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke har tatt vare på friluftsområder bedre. Man kan undre seg over hvorfor det gjøres andre betraktninger på andre siden av byen, sa Irene Solli (KrF) i formannskapet onsdag.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Ekstra trase

Partiet fikk der flertall for å utrede en ekstra trase lenger nord slik at naturområdene blir tatt bedre vare på.

Vedtaket betyr at Statens vegvesen nå må utrede fem ulike traseer på vestsiden av byen. Endelig trasevalg tas neste år.

— Jeg hadde håpet på at det ble færre alternativer, og så tar vi inn enda et alternativ. Det reagerer jeg på, for å si det mildt, sa Hans Otto Lund, gruppeleder i Høyre.

Vanskelig

Ifølge teknisk direktør Ragnar Evensen er det mer komplisert å legge tunnel i området ved Kjærrane sammenlignet med Jegersberg og Bymarka.

Evensen minnet også om at fartsgrensen på veien også vil ha mye å si for hvor store inngrepene blir. Blir det 100 km/t på veien, må man bygge ut store arealer for å få plass til kryss og avkjøringer.