Strømsheia med høyhuset sett fra Topdalsfjorden. Foto: RAMBØLL
De 268 boligene blir for det meste leiligheter, og et fåtall rekkehus og eneboliger. Båthavna i Hånesbukta utvides med 56 plasser. Foto: RAMBØLL

— Sirklingsflatene rundt lufthavna berøres av dette tiltaket, og vi vil tilrå at man ikke bryter høyderestriksjonene, uttaler eiendomsutvikler Elin Nybak i Avinor til Fædrelandsvennen.

I løpet av få år skal den nye bydelen Strømsheia anlegges nær E 18 ved Rona, like øst for Varoddbroa.

Byggherren planlegger 268 boliger og 60.000 kvadratmeter kontorer med plass til over 2000 ansatte.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

- Kan ikke aksepteres

Et enstemmig byutviklingsstyre vedtok i august å sende forslaget ut på høring, inkludert et høyhus med 19 etasjer. Bygget vil rage 90 meter over havet, mens bakkenivået rundt ligger 20 meter over havet.

NETT-2x3-580pix.jpg

Høringsfristen går ut neste uke, og den statlige flyplasseieren roper et høyt varsko:«Vi mener dette avviket fra høyderestriksjonene ikke kan aksepteres, og at maksimal byggehøyde her bør settes til under horisontalflaten på 62,5 moh.» I så fall må bygget senkes med åtte-ni etasjer.

Strømsheia ligger 3,5 km sør for Kristiansand lufthavn, Kjevik. I restriksjonsplanen for lufthavna , vedtatt av Samferdselsdepartementet i 2011, er sirklingsområdet avgrenset til fire kilometer rundt rullebanen, med en høydebegrensning på 62,5 moh.

«Eksempelvis kan et eventuelt motorbortfall for fly under avgang kunne bli spesielt kritisk ift. hindersituasjonen på eksponerte områder», heter det i planen.

Ikke avhengig av høyhus

Luftfartstilsynet kan i visse tilfeller innvilge dispensasjon, etter at utbygger har fremlagt en risikoanalyse.

I verste fall må vi gjøre noe med høyhuset, det er ikke verre enn det.

Byggherren er kjent med at området ligger innenfor sirklingssonen. De ønsker en dialog med Avinor, og håper å nå fram overfor tilsynet.

— I verste fall må vi gjøre noe med høyhuset, det er ikke verre enn det. Planen står og faller ikke med høyhuset. På den annen side må Avinor begrunne sitt syn rent praktisk, mener daglig leder Geir Mykletun i Strømsheia Næringsutvikling AS.

Administrasjonen ønsker å kutte byggets høyde ytterligere, til kote 52 meter. I så fall vil utnyttelsen reduseres med 8700 kvadratmeter, og det er fortsatt 51.300 kvadratmeter igjen.

- Egner seg ikke

Utbygger vil at høyhuset skal være et «fondmotiv», et element som viser at byen starter her. Plan-, bygg- og oppmålingsetaten er ikke enig.

— Vi mener stedet ikke egner seg for høyhus, men ønsker en bebyggelse som i større grad tilpasser seg terrenget og kollen, påpeker saksbehandler Jøran Syversen.

Han sier Avinors uttalelse bare styrker administrasjonens holdning til høyhuset.

Det statlige selskapet kan akseptere boligblokker opp til kote 68 meter sentralt på Strømsheia, men det er fordi terrenget her stiger til 82 meter.Utbygger er kommunale Kristiansand Næringsselskap (Knas) og Scale Veidekke Eiendom. Knas er kun medeier i næringsdelen, der de eier halvparten.

Planen kommer til endelig politisk behandling på nyåret.