MAROKKO: Sammen med vannflaskene som lå til kjøling i hanskerommet. På innsiden i 307 var det fint, men stakk du huet utenfor var det omtrent som å få et sleggeslag rett i skallen. Jeg brukte mye mer vann i timen enn bilen brukte bensin på mila.Fra spøk til alvor. Nye 307 skal bli spesielt farlig for VW Golf. Franskmannen er billigere, lengre og hele syv cm. høyere enn den tyske erkerivalen.Åtte mil inn i landet fra Agadir, videre oppover til 1750 meters høyde i Atlasfjellene, på svingete, bratte og til dels dårlige veier. Det er da du får smake, som det heter.Det første som slår deg når du setter deg inn i den nye 307'en, er god plass. Følelsen av å sitte i en storbil. Kupeen er luftig, og takhøyden på 1,51 er hele syv cm. høyere enn hos Golf. Sammen med ei kjempesvær frontrute som strekker seg langt fremover, gir dette følelse av storbil i en småbil. Og sånt gir faktisk god oversikt når du sitter bak rattet. Forholdsvis god å sitte i er den også, det er bra med justeringsmuligheter, og med noen centimeter ekstra her og der blir det sannelig plass nok for langbeinte i baksetet også. Eneste minus er savnet av lårstøtte fremme og sidestøtte i baksetene.307's argeste konkurrent er utvilsomt Golf., men også Ford Focus, og Opel Astra er harde konkurrenter. Golf er mindre både i lengden og høyden, faktisk fem centimeter kortere enn franskmannen.Jeg var skeptisk til franskmannen først. Har ikke alltid vært fortrolig med den typisk franske duvende fjæringen. Her var det annerledes, og mer etter min smak. Fast og fin, selv med kjappe unnamanøvrer, men likevel slik vi forbinder med det franske komfortable. Humper og dumper ble tatt svært så elegant. Bilen er lettkjørt og gir deg utvilsomt kjøreglede. Både styringen og giringen er ganske presise, og reagerer slik det skal på svingete veier.Og det er på slike strekninger du merker om den er godt sammenskrudd, fri for knirkelyder og annen irritasjon. 307 bestod «knirketesten», det var både kollegaen og jeg enige om.— Den virker godt sammenskrudd, sa han. Jeg nikket, og var like imponert over lite vind, motor- og hjulstøy. Fra før har jeg hørt mye dårlig om Peugeots kvalitet, men de siste årene har kvaliteten blitt løftet flere hakk oppover og kundeklagene har vært langt færre. Nå har det blitt skikkelig bra bil!Jeg har ikke nevnt ett eneste ord om motoren, men nå kommer det. Den mest solgte 307 her i landet blir utvilsomt fem-dørsutgaven med en 1,6 liters bensinmotor på 110 hester, og klimaanlegg. Tilsvarende Golf koster fire-fem tusen kroner mer. 110-hesteren er sprek nok for norske kjøreforhold. Vil du ha mer guffe, kan du trå til med 2,0-literen med 137 hester. Den er hakket sprekere, men ikke så mye sprekere som du skulle tro. Dieselmotoren på 90 hk. gir også tilstrekkelig med krefter, og med denne motoren får du bekreftelse på at bilen var godt isolert mot støy.Sikkerheten bør det heller ikke være noe å si på. Seks airbags og full effekt med en gang du tråkker hardt på bremsepedalen. Bråbremser du, tennes også de automatiske varsleblinkerne. Da får bilistene bakenfor kjapt beskjed om at du bråbremser. Trepunkts seler på alle sitteplasser.Peugeot-importør Bertel O. Steen satser på å selge mellom 3000 og 3500 av denne modellen årlig. Til sammenligning solgte VW Golf 1200 biler de fire første månedene i år.