KRISTIANSAND: Pengene er brukt på taubåten og lekteren, som ble kjøpt fra Finland for å frakte containere mellom Elkem Fiskaa og havnen. Formannskapet bevilget fire millioner kroner til prosjektet i mars i fjor, og bystyret godkjente bevilgningen i april. Regningen lyder på vel 5,2 millioner. Sprekken på 1,2 millioner er ikke politisk behandlet.I morgen ligger sak om tilleggsbevilgning på formannskapets bord. Kommunerevisjonen mener det er meget kritikkverdig at det er gått så lang tid før saken om tilleggsbevilgning legges fram for politikerne, og peker på at alt reparasjonsarbeid på båt og lekter ble utført i Kristiansand uten at penger var bevilget. Revisjonen minner om at det ikke er lov å overskride vedtatte rammer før bevilgning er gitt.Umulig å forutsi

Havnedirektør Odd A. Salvesen tar ikke kritikken fra revisjonen altfor tungt.— Revisjonen kan kjefte så mye den vil, men det var helt umulig å forutsi hva dette ville koste. Derfor var det heller ikke mulig å be om en tilleggsbevilgning før arbeidet var sluttført. Men dette er det ikke lett å forklare eller få forståelse for hos revisjonen, sier Salvesen.Han avviser dessuten at det dreier seg om en kostnadssprekk på 1,2 millioner kroner.- Da vi fikk bevilgningen på fire millioner, var forutsetningen at vi skulle kjøpe båt og leie lekter. Så viste det seg at konkursboet i Finland skulle selge båt og lekter sammen. De ekstra kostnadene skyldes i hovedsak reparasjoner på lekteren. Jeg har hele tiden vært fullt klar over at vi har inndekning på våre egne budsjetter til dette, og det er nå snakk om å få godkjent en omdisponering av midler, sier Salvesen.Bebuder oppvask

Olaf Messel (Frp) bebuder oppvask når saken kommer til behandling i formannskapet i morgen.- Jeg mener vedtaket om å bevilge fire millioner til prosjektet, ble gjort på bakgrunn av gale opplysninger fra havnedirektøren. Nå må han svare for seg i formannskapet. At han bevisst har kjørt dette i mål uten å be om tilleggsbevilgning - stikk i strid med kommunens rutiner og reglement - får han sviende kritikk for fra revisjonen. Denne saken er alvorlig, sier Messel.Salvesen er forberedt på å få kjørt seg i formannskapet, men er ikke skremt.- Jeg liker ikke å få kjeft, men skal en få gjort noe, er det noen ganger nødvendig å ta snarveier. I forbindelse med taubåten og lekteren kunne vi ikke stoppe prosessen og vente på nye politiske vedtak. Det som betyr noe, er at vi nå har en farkost som fungerer fantastisk fint, og som daglig frakter 50-60 containere mellom Fiskaa og havnen, sier Odd A. Salvesen.