JOLLA: Dette er jolla avdøde John Willy Nyberg og kameraten satt i da de ble påkjørt av daycruiseren. ArkivfotoGRIMSTAD: — Vi stakk ikke av. Vi forsøkte å få tak i de andre. Mer vil jeg ikke si. Jeg har sagt alt til politiet. Hva som står i avisene bryr jeg meg ikke om, sier en av passasjerene i daycruiseren.Den 26 år gamle føreren av daycruiseren vil ikke snakke med Fædrelandsvennen. Men han skal ha forklart til politiet at han og de to kameratene ikke regnet med at kollisjonen førte til personskade. Derfor forlot de ulykkesstedet i havnebassenget uten å gi beskjed til politiet om ulykken.Politiet erkjenner at vitneavhør i saken ikke har gitt et klart bilde av hva som skjedde like etter kollisjonen. Politiet vil derfor foreta nye vitneavhør for å undersøke om føreren av daycruiseren og føreren av jolla har gjort nok for å forsikre seg om at ingen var skadet etter kollisjonen.- Det er motstridende forklaringer om hva som skjedde like etter kollisjonen og om det var kontakt mellom personene i jolla og daycruiseren, får Fædrelandsvennen opplyst i politiet, som ikke vil kommentere opplysningene om at politiet sto på brygga like etter ulykken og ropte ut mot båtene som nettopp hadde kollidert.Hvis den 26 år gamle føreren av daycruiseren blir trodd av politiet på at han ikke oppfattet at noen var skadet, kan dette være nok til at han slipper en alvorlig tiltale for å ha forårsaket en ulykke med dødelig utgang og for å ha forlatt skadede personer uten å melde fra.Ettersom båtføreren først meldte seg for politiet mandag morgen, var det også for sent å ta blodprøve med tanke på å sjekke eventuell promillekjøring. Politiet ønsker ikke å kommentere om dette var et tema under avhøret. Nå undersøkes det om 26-åringen kan mistenkes for å ha kjørt uaktsomt.- Vi vet ikke hvor stor fart daycruiseren hadde, om de ombord holdt god nok utkikk, om noen av båtene brukte lanterner eller nøyaktig hvor kollisjonen skjedde. Hvis en liten jolle ligger i stummende mørke uten lys, er den ikke god å oppdage. Vi har mange uløste spørsmål og ber sjøfartsinspektøren om hjelp. I dag kan vi ikke si hvem som hadde skyld i kollisjonen. Hva denne saken ender opp med er i dag uvisst, sier politiet.Etter det Fædrelandsvennen forstår, skal 26-åringen fra Grimstad ha sagt til politiet at han brukte lanterner, men politiet er ikke sikre på om denne opplysningen er riktig. Det er seks knops fartsgrense i Grimstads havnebasseng. Kollisjonen skjedde trolig like utenfor Torskeholmen.Pionerjolla med en mindre utenbordsmotor ble påført en stor sprekk i siden og merker som kan tyde på at daycruiserens propell kan ha vært i nærkontakt med båten. Skadene på jolla vitner om at daycruiseren trolig har hatt høy fart i sammenstøtet.Politijurist Per Ørnulv Thorbjørnsen nekter Fædrelandsvennen å ta bilde av skadene på jolla, fordi den lille båten er bevis i saken. Thorbjørnsen, som er juristansvarlig i saken, ønsket i går ikke å gi nye opplysninger i saken.