mandal: Statens vegvesen skal til våren utnevne enkelte nye byer til sykkelbyer. Mandal har søkt om å bli en av disse byene, til tross for den dårlige tilretteleggingen for syklende i byen. — Vi har en hel del utfordringer foran oss for at forholdene skal bli så bra som mulig, innrømmer Hallfrid Jostedt, miljøvernleder i Mandal. Likevel tror hun at forholdene kan bedres på, og at byen har en sjanse til å bli sykkelby.- Naturmessig passer vi veldig godt som sykkelby, med flatt sentrum og flott natur. Jeg tror også at politikerne vil støtte arbeidet med å gjøre Mandal mer sykkelvennlig, sier Jostedt. - Det som er viktig for oss når vi velger hvem som skal bli sykkelby, er et godt utgangspunkt. Det bør finnes gode planer for et sykkelmiljø og muligheter for å gjennomføre forbedringer relativt raskt, sier regional sykkelkoordinator i Statens vegvesen Henrik Duus.- Vi har ingen spesielle planer for sykkelveinettet, men gang- og sykkelveier er en vesentlig del av trafikksikkerhetsplanen som nå er under revidering, sier Jostedt. Byene som velges ut må inngå et forpliktende samarbeid med veivesenet, hvor politikerne må være villige til å gjøre en innsats, både økonomisk og planmessig. Til gjengjeld vil sykkelbyene få statlige midler spyttet inn i utbedringsprosjekter, og de vil få tilført sykkelfaglig kompetanse fra veivesenet. - Vi søker fordi vi ønsker oss mer kunnskap, og fordi vi vil bli en del av et større nettverk, dersom vi får status som sykkelby, sier Jostedt.Hvem som velges ut vil bli klart når Statens vegvesens forslag til handlingsprogram for 2006-2009 legges fram til våren.