LILLESAND: — Kommunen bør legge til rette for at flest mulig av våre småbåthavner drives på ren nullprofittbasis - ikke som ren butikk med sikte på fortjeneste for den eller de som driver anlegget, sier Geir Ulf Gauslaa.Han vil nå ha saken opp i bystyret og fremmer nå en interpellasjon. Omstridt tildeling

Det skjer etter at havnestyret har besluttet å tildele Travelnet-direktøren Tor Asbjørn Hansen overtakelse av småbåthavnen i Oreholla. Bølgene har gått høyt blant beboere på Kokkenes, og også i ulike politiske miljøer, etter at havnestyret forkastet tilbudet fra Bergstø Småbåthavn AS og den lokale velforeningen. Havnestyret i Lillesand beskyldes blant annet for å opptre som «profittjegere», noe havnestyret på det sterkeste tar avstand fra. Vil ha Bergstø-modellen

I interpellasjonen spør Gauslaa ordføreren om det nå kan være hensiktsmessig med en prinsippdiskusjon om drift av småbåthavner i Lillesand på private hender.Etter hans skjønn bør det være viktig for kommunen å legge til rette for at flest mulig av byens småbåthavner drives etter modellene til Bergstø Småbåthavn AS og på nonprofittbasis. - Etter min mening bør dette også innebære at organisasjoner som står nærmest mulig brukerne, vil være de som blir valgt til å drive småbåthavner i Lillesand. For eksempel velforeninger, båtforeninger og lignende. Disse vil gjerne ha en drifts- og styringsform som er sånn at småbåteierne kan ha stor grad av medbestemmelse i den daglige driften, blant annet gjennom årsmøter, sier Gauslaa og foreslår at bystyret fatter slikt prinsippvedtak:«På bakgrunn av den senere tids erfaringer med å konkurranseutsette drift av småbåthavner, mener Lillesand bystyre at velforninger, båtforeninger og lignende, som står direkte til ansvar overfor brukerne, skal foretrekkes dersom forholdene ellers ligger til rette for dette.» Sak til bystyret

Ordfører Odd Steindal var i går på reise og ønsket ikke å kommentere interpellasjonen nærmere før han har hatt møte med havnestyret.- Det er for øvrig ingenting som hindrer at bystyret fatter vedtak på bakgrunn av en interpellasjon, eventuelt som sak i etterkant, sier Steindal, som ikke utelukker debatt om privatisering og konkurranseutsetting i Lillesand bystyre onsdag 14. mai. - Forstår ikke bråket

Leder i havnestyret, Oddvar Abrahamsen, reagerer.- Havnestyret følger kun retninger som er gitt av bystyret. Vi legger opp til en anbudsmodell basert på nonprofitt. Jeg forstår ikke bråket, vi har ikke engang forhandlet ferdig om overtakelse i Oreholla. Enkelte politikere kan ikke ha lest papirene godt nok, og kan ikke være klar over hva de har vært med på å vedta, sier Abrahamsen og legger til:- Det kan ikke være slik at hver gang havnestyret tar en avgjørelse, så skal den overprøves av bystyret. Jeg opplever dette som mistillit. Ha tillitt til oss, og la oss få gjøre jobben vår, sier han.- Hadde velforeninger og bryggelag matchet på pris, hadde saken vært en annen, men i Oreholla var prisforskjellen for stor. Vårt hovedanliggende er å frigjøre kapital, slik at vi kan tenke fellesskapets beste, redusere ventelisten og utvikle nye anlegg og flere båtplasser, sier han.marianne.gauslaa@fedrelandsvennen.no