LILLESAND: — For Lillesand sentrum er det svært viktig at vi får organisert trafikk og parkering. Dette tror jeg er det sentrum vil tjene mest på, sier enhetsleder for plan og miljø, Camilla Espedalen.I går tok hun for seg kommunens utfordringer, blant annet i forbindelse med etableringen av Post- og Teletilsynet i byen, under en stor konferanse om stedsutvikling. - Ikke minst i forbindelse med sentrumsplanen har vi snakket mye om muligheten for å skape et mer eller minde bilfritt sentrum. Her foreslår vi flere gågater. Selv kunne jeg tenkt meg permanente gågater hele året, sier hun.På en byvandring passerer de mange delegatene det som skulle vært Lillesands store stolthet, tusenårsstedet på Tomta. Men hovedinntrykket er parkerte biler.Camilla Espedalen understreker:- Jeg ønsker parkeringshus og parkeringsanlegg, få bilene bort fra parkområdene og her på tomta. Så kan vi gjøre dette til et virkelig tusenårssted. Nå står bilene langsmed butikkene og fortauene. Det er jo bortimot ufremkommelig for folk med rullestoler og barnevogner.- Dette vil skape reaksjoner?- Ja, det vet vi. Reaksjoner fikk vi allerede ved førstegangsbehandlingen og den offentlige høringen. Her er det viktig at vi går inn i en dialog med de næringsdrivende. Men alle studier og alle tiltak viser at gågater gavner alle, også handelen.Camilla Espedalen ønsker også at Lillesand skal bli mer sjørettet. Her er strandpromenade et stikkord.- I et lengre perspektiv ser jeg for meg en kyststi fra Flørenes og Tingsaker vestover minst til Fossbekk. Noe av dette vil kanskje ha mer promenadepreg. Her er det viktig å komme i dialog med grunneierne, i mange tilfeller er vi nok avhengige av en reguleringsplan, sier hun. - Apropos trivsel, det blir jo mindre blomster i sentrum?- Kommunen har ikke så god råd. Dette var en avgjørelse som ble tatt i fjor, det ble ikke bevilget så mye til sommerblomster. Men noe blir det, og vi ser på alternative måter å plante på med varige vekster og de opprinnelige blomstene i Lillesand, sier hun.Per Norstrøm, fylkeskultursjef i Aust-Agder, trakk i går inn sin egen fødeby Steinkjer som skrekkeksempel på manglende stedsplanlegging. - Sentrumsfunksjonene er spredt på begge sider av en elv. Et varehus her, et badeland der. Resultatet er at hver bil trenger fire parkeringsplasser! I tillegg har hele byen vendt ryggen mot sjøen, sa han. I Emil Knudsens park hadde for øvrig kommunen i samarbeid med Peder Enger i Vestre AS vist hvordan et tradisjonelt byrom kan friskes opp med alternativ møblering. Et eksperiment som vakte stor interesse. Både blant delegatene og byens befolkning.