kristiansand: 21.854.725 kroner var det samlede krav mot bilister som er blitt «tatt» på Agder per 14. september 2005. Da er forenklet forelegg, automatisk trafikkontroll og gebyrer for mindre forseelser medregnet. Av dette utgjorde forenklet forelegg den største andelen, 14,3 millioner.For landet som helhet (minus Svalbard) har statskassen fått et ekstra påfyll på 440 millioner kroner fra trafikksynderne.Agder ligger på 8. plass blant landets politidistrikter på listen over hvem som hanker inn mest til statskassa. Hordaland topper denne listen med 41,5 millioner kroner, deretter følger Romerike, Vestfold, Oslo, Rogaland, Hedmark, Follo og altså Agder. Mest UP

Utrykningspolitiet (UP) på Agder, Leif Fjerdingstads menn og kvinner, er de som utsteder flest forenklede forelegg og står ansvarlig for brorparten av de 14,3 millionene som innkreves i vårt politidistrikt. På denne statistikken ligger Agder på 5. plass. Her topper Rogaland foran Hordaland, Oslo, Vestfold og Agder.UP-sjef på Agder, Leif Fjerdingstad, er ikke overrasket over tallene. UP holder en høy aktivitet i våre to fylker, og bilistene må regne med at det vil fortsette på samme nivå også neste år. Færre lovbrudd

Sammenlignet med 2004 har staten tatt inn omtrent like mye i kroner i år til tross for at bøtene og gebyrene har skutt i været. Antall brudd på lover og regler har faktisk gått ned på Agder, fra totalt 9987 i 2004 til 8786 hittil i år.— Er vi bli blitt snillere i trafikken, Fjerdingstad?- Først og fremst betyr det vel at bilistene begynner å bli kjent med hvor vi står. Det er nok tid for å flytte på oss, sier UP-sjefen.- Kan årsaken til nedgangen være at dere har færre kontroller enn i 2004?- Nei, vår aktivitet er på samme nivå, og jeg regner med vi vil være minst like aktive fremover, sier Fjerdingstad. Lærer opp bilistene

Når uniformert UP står på samme plass gang etter gang, eller patruljerer samme strekning uke etter uke, så skyldes ikke det manglende fantasi eller evne til å legge seg i skjul. UP ønsker å bli sett på de samme stedene, bilistene skal vite at risikoen for å bli oppdaget på spesielle steder eller strekninger er til stede.- Vi ønsker å få ned farten på spesielle strekninger, derfor opererer vi som «gjengangere». Bilistene lærer seg til hvor vi står og hvor risikoen for å bli tatt er størst. Når vi ser at vi får en reduksjon slik statistikken viser, er det tid for å flytte oss, sier Leif Fjerdingstad.Bare på to områder med fartsoverskridelser som ender med forenklet forelegg, har det vært økning: Fartsoverskridelse med 6 til 10 km/t i 60-sone, opp fra 177 i 2004 til 403 hittil i år. 6 til 10 km/t i 70-sone har økt fra 50 til 57. Synder mest i 60-sone

Der vi synder mest er fartsoverskridelse fra 11 til 15 km/t i 60-sone. Hittil i år har 1302 gått i den fella og er blitt krevd for 3,5 millioner kroner. I fjor var tallene til samme tid 1611 og 3,5 mill.- Selv om det er en nedgang, så er det altfor mange som kjører for fort, sier Leif Fjerdingstad.Bilistene må regne med at UP fortsetter å overvåke de farligste veistrekningene på Agder like intenst som før. Det gjelder E 39 fra Grauthelleren til Lohne lier og fra Flekkefjords til Rogaland grense, på E 18 fra Høvåg til Lillesand og Lillesand - Grimstad. Råkjørerne

UP-sjefen mener at de verste råkjørerne er borte fra veiene. I 1997 var tallet på førerkortbeslag 355. I 2000 ble det beslaglagt 121 førerkort, i 2001 179, 2002 211, 2003 188, 2004 190 og hittil i år 144 - noe som tilsier at det ved årets slutt vil være beslaglagt om lag 190 førerkort på Agder.- Bilførerne ser ut til å roe seg. Om det er de høyere bøtene, kampanjer eller andre ting, skal være usagt. Det er få gjengangere, de fleste blir tatt for første gang, sier UP-sjef Leif Fjerdingstad. terje.andersen@fvn.no