KRISTIANSAND : — Episoden kommer til å bli politianmeldt av oss, sier Color Lines linjedirektør, Terje Marcussen til Fædrelandsvennen.Det var under den siste seilingen fra Kristiansand fredag kveld nestenulykken skjedde. Den voldsomme nødstoppen førte til kraftig røykutvikling som var synlig over store deler av byen. Også inne i kabinen på ferja kom det røyk, men ifølge Marcussen skal ingen av passasjerene ha oppfattet situasjonen som dramatisk.Kapteinen om bord ønsker ikke å snakke med pressen, men har forklarte hva som skjedde under et møte om episoden i går formiddag.- Silvia Ana hadde lagt fra kai og befant seg utenfor Shell-anlegget rett før Kinn og Dybingen da en mindre snekke kom inn i leia med kurs for kanalen ved Fiskebrygga. Det skal ha vært helt tydelig at den ikke hadde tenkt å vike, sier Marcussen.Dermed iverksatte kapteinen full nødstopp, noe som betyr at vanjettene reverseres. Dette er en voldsom belastning for motorene og var også årsaken til den kraftige svarte røyken.Det har vært svært stor trafikk av småbåter på Byfjorden de siste dagene, men Color Line har ikke fått melding om spesielle problemer i forhold til dette.- Kapteinen sier at han ikke definerer det som skjedde som sterkt dramatisk, men at som kaptein må han til enhver tid tenke seg inn i hvordan småbåtførerne vil manøvrere. Når de da ikke gir tydelige signaler eller som i dette tilfellet, ikke manøvrerer i det hele tatt, er det ikke annet å gjøre enn nødstopp, forklarer linjedirektøren.Det er ikke klart hvor mange meter unna hurtigbåten snekka befant seg da Silvia Ana måtte bråstoppe. I følge Marcussen er det relativt sjeldent at det oppstår situasjoner som denne.- Det skjer ikke ofte, men når noen til de grader velger å overse hensynet til en ferje, må vi reagere. Det var ikke så mye som skulle til før dette kunne ha blitt en veldig ubehagelig situasjon for de som befant seg i den lille båten. Småbåteiere må forstå at en så stor ferje ikke kan stoppe på en to tre. Dersom kapteinen ikke hadde foretatt nødstoppen, kunne det skjedd en ulykke, sier Marcussen.

Etter at kapteinen hadde meldt inn episoden til Havnevesenet gikk havnevakta ut og snakket med føreren av snekka. Også losvesenet var i nærheten og registrerte det som skjedde. Feil i motoren

Da nødstoppen ble igangsatt fredag kveld, var det andre gang samme dag at motoren ble utsatt for stor belastning. Mange registrerte at tjukk svart røyk veltet ut av båten også da Silvia Ana var på vei inn til Kristiansand fredag ettermiddag.- Årsaken er at det kom melding til brua om at det var høy temperatur i hovedmotoren. For å sjekke ut en teori om at det kunne skyldes at et lager i turboen var røket, måtte de kjøre opp turtallet, forklarer Terje Marcussen.Operasjonen medførte stor røykutvikling.- Folk kan nok ha trodd at det dreide seg om noe mer dramatisk, men dette var en situasjon vi hadde full kontroll på, sier Marcussen.Neste tur måtte ferja gå med kun tre motorer, men i følge linjedirektøren dreide det seg kun om ca fem minutters forsinkelse. Birgitte.klekken@fedrelandsvennen.no