MANDAL: — Ja, vi har stor tro på det bindemiddelet vi har prøvd ut på Møglandsveien siden mai i fjor, sier driftsingeniør Einar Fossestøl i Mandal kommune. Blir hard som asfalt

Naturproduktet Dustex blir nesten som asfalt å kjøre på. Selv om det skal påføres over tid, har to påføringer på den drøyt to kilometer lange Møglandsveien allerede gitt svært gode resultater. Sinte beboere langs strekningen har for lengst sluttet å klage, og veien holder seg langt bedre mot vaskebrett og hull enn tidligere.- Bindemiddelet er med på å påføre ei hard hinne på toppen av veien. Dermed får vi et bedre slitedekke som ikke sprekker opp og løsner, sier Fossestøl. Produktet er en slags «erstatning» på veier som ikke lar seg asfaltere. Mange av veiene i kommunen har for dårlig underlag og kanter til at de kan asfalteres. Og der asfalten slår sprekker og knekker opp, ser det nye bindemiddelet ut til å være løsningen.- Det blir hardt på toppen, men samtidig elastisk og det tåler belastningen av telehiv og kjøretøyer på kantene av veien, sier Fossestøl. Bilene ruster ikke

Kommunen startet forsøksprosjektet i mai i fjor, og regner med at den ønskede tykkelsen med bindemiddelet skal være påført innen fem år. Påføringen skjer ved at Dustex blandes ut med vann og sprøytes ut over grusveien.Fossestøl sier det er urealistisk at alle de ti milene med kommunale grusveier kan bli asfaltert. Dermed kan Dustex bli den fremtidige løsningen. Dessuten er det ufarlig for både mennesker og biler. Mens klorkalsium framkaller rust på bilene, skal Dustex være helt ufarlig. Dyrere produkt

Minuset er at bindemiddelet er en del dyrere enn vanlig klorkalsium som brukes på grusveiene i dag. Men Fossestøl mener det bare er den første investeringen som koster. Det årlige vedlikeholdet vil på sikt bli langt billigere enn vanlig grusing. Også vinterstid med brøyting holder grusveiene bedre med det nye bindemiddelet.Ett tonn klorkalsium koster ca. 1500 kroner, mens tilsvarende mengde Dustex koster ca. 1000 kroner. Problemet er bare at det trengs betydelig større mengde Dustex enn klorkalsium per kilometer, slik at den endelige prisen blir 50 prosent høyere. Hvis forsøkene på Møglandsveien viser seg å være så gode som det synes, vil kommunen trolig be politikerne om bevilgninger for å komme i gang med liknende tiltak på flere andre grusveier. Må ha penger

— Jeg vil anta at vi trenger mer enn 100.000 kroner for å komme i gang med bindemiddelet på flere av grusveiene i kommunen, sier Fossestøl.Dustex er utprøvd av Statens vegvesen. Også en rapport utarbeidet av Sintef fastslår at naturproduktet er med på å stabilisere veiens bæreevne. Her på Sørlandet er det gjort tilsvarende forsøk både i Evje og i Kvinesdal.roar.greipsland@fedrelandsvennen.no