KRISTIANSAND: — Fartsnivået er kanskje for høyt. Det er ikke til å stikke under en stol at hvis det skjer en ulykke i stor fart her, så får det en fatal utgang, sier politiavdelingssjef Øystein Mykjåland i trafikkavsnittet ved Sentrum politistasjon.Trafikkmønsteret med det nye kollektivfeltet på E 18 mellom Narviksbakken og Bjørndalssletta begynner å sette seg, dermed ser en hvilke tiltak som bør vurderes.- Det er mye mulig at 50-skiltet må tilbake der det sto tidligere, mener Mykjåland.For bare få måneder siden ble nemlig skiltet flyttet fra bunnen av bakken etter Vollevannet til midt på Bjørndalssletta. I dag er det 80-sone til bunnen av bakken, deretter 70 til midt på sletta. Politiavdelingssjefen vil også vurdere for eksempel 60-sone helt fra toppen av Narviksbakken.Klarer ikke krysse

Dermed blir det enklere å kjøre av og på ved Vollevannet, samtidig som privatbilister uten bomabonnement lettere kan krysse over til betalingsfilen på Bjørndalssletta.- Med sommertrafikken og alle turistene regner jeg med at det kan skje litt av hvert ved bomstasjonen. Det er en litt uheldig løsning her, siden det ikke er noe forvarsel om at mynt og manuell er til høyre, sier politiavdelingssjefen.Politiet har foreløpig bare situasjonen under observasjon. Først fra neste uke risikerer sjåførene å bli stoppet og få giroen pålydende 1900 kroner stukket inn vindussprekken.Fædrelandsvennen har fått henvendelser fra en rekke bilister som føler seg lite komfortable med å krysse kollektivfeltet i retning til eller fra Ålefjær.- Det er et veldig konsentrert område, og av- og påkjøringsfeltet er nok litt for snaut til å få en rimelig sjanse - særlig i rushtrafikken, vedgår Mykjåland, som ikke ønsker å bøtelegge dem som gjør et ærlig forsøk, men som kjører noen få meter inn i kollektivfeltet.Slurver ved feltskifte

I går observerte han flere biler som ikke rakk inn i tide, for eksempel den røde på bildet. Siden dette var en time etter rushtrafikken, vil han belaste denne bilen på kontoen for slurv.- Mange bilister forbereder seg dårlig på vei ut, og glemmer å observere i speilene. Hvis det er tett trafikk, må farten dempes noe. De må forholde seg til dette som en en-feltsvei etter skiltet for buss og taxi, fremholder Mykjåland.Han er ikke fremmed for også å vurdere å korte ned kollektivfeltet flere steder til fordel for av- og påkjøringen.- Vi er veldig interessert i politiets vurderinger, og det er naturlig å ta en felles evaluering når det har gått noen dager, sier trafikksjef Hans Seland ved Statens vegvesen Vest-Agder.En fartsreduksjon kan iverksettes på ganske kort tid, hvis alle er enige om det. Dette dilemmaet var noe man ikke hadde ventet på forhånd.- Nå vil dette være en helt naturlig ting å diskutere, sier Seland.Også Bussen Trafikkselskap er en naturlig part under evalueringen.- Det har vært få negative reaksjoner etter at kollektivfeltet ble innført, opplyser tillitsvalgt bussjåfør Bernt Vold til Fædrelandsvennen.Køtendenser

I går var det en episode i morgenrushet der en personbil skiftet til høyre felt midt i Narviksbakken for å komme til Ålefjær. Bussen som kom bak måtte bremse kraftig opp. I går var det også køtendenser helt til Varoddbroa, og det har ikke trafikkselskapet noe imot.- Blir det litt dårligere kår for privatbilisten, vil flere ta bussen eller kjøre tidligere på morgenen, i håp om at det er til beste for de fleste, sier Hans Seland ved Veikontoret.