KRISTIANSAND: — Det er helt utrolig at de vil ha busstraseen oppå tunnellokket. Da er hele vitsen med miljøtunnelen falt bort, sier Olaf Messel (Demokratene.)- Det sier seg selv at traseen må gå via HiA, og gjennom Presteheia. Med den nye miljøtunnelen skulle vi skape en grøntkorridor på Lund. Det klarer vi ikke hvis vi ikke får fjernet trafikken helt, også busstrafikken, fortsetter han.Den politiske striden står om hvordan den fremtidige traseen for bussmetroen skal være fra Østerveien til rundkjøringen på Bjørndalssletta.- Det spiller ingen rolle hvor bussen går, bare den ikke ødelegger grøntområdet. Det skal vi bruke til noe annet enn busskjøring, mener Messel.Han har med seg KrF og Ap i sitt syn på at busstraseen skal gå via HiA.- Det var Ap som foreslo HiA-alternativet, og vi mener fortsatt det er det beste. Vi bruker mange penger på å fjerne trafikken fra nåværende trasé på E 18. Skulle det komme busser hvert fjerde minutt ut og inn av byen oppå tunnellokket, har arbeidet med miljøtunnel vært mislykket, mener Ugland.- Bussen skal gå via HiA. Der står vi fast, og håper det blir resultatet. Det er viktig at området ved Oddernes kirke blir grønt, sier Anne Ma Timenes (KrF).Høyre har en mer avventende holdning til trasévalget.- Vi vil ha en evaluering om HiA-forbindelsen er hensiktsmessig, og vil vente på resultatet fra evalueringen før vi bestemmer oss. Det er fornuftig med en evaluering etter å ha prøvd traseen en periode. Da kan man få en del erfaringer før den endelige fastsettelsen, sier Tore Austad.Ved oppstarten av bussmetroen høsten 2003 vil bussene kjøre gamle E 18 forbi Oddernes kirke. Omkring nyttår vil ruten bli flyttet til HiA-forbindelsen på grunn av anleggsarbeidet med miljøtunnelen. Bare SV er helt klare på at de ønsker busstraseen oppå tunnellokket.- Bussen kommer kjappest mulig fram, og slipper å kjøre omveien rundt kirken, sier Urfjell.Det er to alternative trasévalg for bussmetroen. Det ene hvor traseen blir liggende omtrent der dagens E 18 går. Bussene vil da kjøre oppå tunnellokket fra Bjørndalssletta til de tar av på Østerveien i retning sentrum.Alternativt blir ruten lagt via HiA. Bussene kjører da gjennom tunnelen i Presteheia, og ned Jergersbergveien forbi Gimlehallen. De krysser E 18 på tunneltaket og kjører inn på Østerveien. Denne ruten vil føre til at bussene bruker tre til fire minutter lengre tid enn det første alternativet.Saken skal opp i formannskapet i dag, og i bystyret den 7. mai.gert.ove.mollestad@fedrelandsvennen.no