LILLESAND: «Denne planen kan umulig være av tilstrekkelig kvalitet til å fungere som grunnlag for reguleringsplan for et så viktig prosjekt», mener Svein Skagen i en høringsuttalelse til veivesenet.Ett punkt Skagen kritiserer, er overdekningen, altså antall meter fjell fra tunneltaket og opp til friluft. Ved kryssing av et dalføre på innsiden av Sådeholla er det regnet 40 meter fjell, ved kryssing av Stikselva 22 meter. Og her renner elva oppe på berget. «Det er ingenting som tyder på at det er spesielt dårlig fjell i området. Da virker dette som overdimensjonering», skriver han. Og viser til at antall meter fjell under 2. Stampe i Kristiansand bare er på sju meter. Da gikk veisjefen ut og garanterte huset sitt på at det skulle holde.Ved et tilsvarende antall meter fjell over Kaldvell-tunnelen ville veien kunne ligge 15 meter høyere enn foreslått. Dermed ville stigningen opp mot Stordalen blitt vesentlig slakkere. Da ville det heller ikke bli nødvendig med pumping av vann, noe som ifølge veivesenet gjør tunnel-alternativet spesielt dyrt.Det blir ellers i brevet pekt på de store naturverdiene som Kaldvell-området og den gamle Kongeveien representerer. En firefelts vei gjennom kjernen av dette området vil ødelegge det for alltid, blir det påpekt.Også Gaupemyr Velforening har sendt en høringsuttalelse. Her konsentrerer man seg om dagalternativ foran Barbro Slott eller tunnel bakenfor. Svein Vik Såghus skriver at de 17 husstandene blir sterkt berørt av dagtraseen foran Barbro Slott. «Motorveien blir liggende svært nær og som en skjæring i en skråning ned mot våre boliger. Traséen vil videre stenge for den nærhet vi i dag har til naturområdene innenfor og totalt ødelegge det flotte og nære utsiktspunktet Barbro Slott», heter det.Foreningen mener tunnel-alternativet er langt å foretrekke. Støyplagene blir mindre, og luftforurensningen blir mindre. Motorveien vil ikke lenger bli et absolutt stengsel mellom beboerne og naturområdene. NVE har bedt om en utsettelse av høringsfristen som gikk ut 11. april. I en foreløpig uttalelse heter det at NVE etter en samlet vurdering ikke vil fremme innsigelse mot en eventuell tunnelløsning forbi Kaldvell-vassdraget.En rekke «tunge» høringsuttalelser er for øvrig ikke kommet inn før fristen. Dette gjelder blant annet Lillesand og Grimstad kommuner og fylkesmannen. Til nå er det kommet rundt 30 høringsuttalelser.