KRISTIANSAND: — Flyet var utenfor Odderøya da jeg tok beslutningen om å avbryte landingen. Jeg følte det ble litt for lite tid mellom fallskjermhopperen og den planlagte landingen, og ba flyet ta en ekstra runde, sier flygeleder Kevin Mitchell. Episoden skjedde litt før kl. 17.20 i går. Maerskflyet fra Kastrup gjorde seg klar for innflygningsfinalen, da piloten fikk kontra fra flygelederen. - Det var en elev som gjorde sitt andre hopp som feilberegnet landingen i forhold til vinden. Det blåste fra sør, og han landet på flystripa. Vi pleier å lande på jordet mellom flystripa og elva, ca 100 meter unna der han landet. Det sier formann Espen Gundersen i Kjevik Fallskjermklubb. Han betegner det hele som udramatisk, siden det er full kommunikasjon mellom hopperne og tårnet. Også flygeleder Mitchell avdramatiserer episoden. - Det var mer enn nok tid til å bryte av landingen på en ordentlig måte. Flyet kan komme nesten helt ned til rullebanen før piloten kan ombestemme seg, og han ser på banen hele tiden. Jeg kan aldri tro at passasjerene opplevde dette dramatisk. Det er helt vanlig at landinger avbrytes fra tid til annen, enten på grunn av vindforhold eller fordi flyet ligger for høyt. Dette har vi bygd inn i våre prosedyrer, sier flygelederen. Episoden førte til at flyet landet kl. 17.30, ti minutter etter skjema. jon.s.karterud@fedrelandsvennen.no