KRISTIANSAND: — Han var med lastebilen på verksted 54 ganger på et halvt år. Det kostet nær 250.000 kroner. Jeg skjønte etter en stund at dette bar helt galt av sted. Dette er det verste jeg har vært med på, forteller lastebileier Sven Olav Stiansen fra Vennesla.Eieren av Stiansen Transport i Vennesla er både lei og glad. Lei av alt styret med den ansatte han måtte si opp, og glad for at 29-åringen ikke vant fram med søksmålet mot Stiansen for usaklig oppsigelse i Kristiansand tingrett. - Det har vært en forferdelig periode. Det var så mange ting på ham, at saken aldri skulle vært for en domstol. Selv om jeg er tilkjent 70.000 kroner i saksomkostninger, dekker ikke det alle advokatutgiftene. Jeg har tapt mye på denne prøveansettelse både i tid, krefter og penger, sier Sven Olav Stiansen. Holdt tilbake skiver

Det mest graverende for bedriften er at 29-åringen holdt unna flere diagramskiver som viste brudd på kjøre- og hvilebestemmelsene. Dette gjorde han til tross for at Statens Vegvesen hadde purret på firmaet om innlevering av flere diagramskiver som manglet. - Jeg risikerer foretaksstraff for det han som sjåfør hadde ansvaret for å følge opp etter kontrakten. Han har innrømmet å ha holdt tilbake en skive, men det mangler mange. Dette kan jeg bli straffet for, sier Stiansen. Anbefalt av faren

I august i fjor ansatte han 29-åringen etter anbefaling fra hans far, som også den gang jobbet for Stiansen. 29-åringen hadde tatt sertifikat for vogntog dagen før, og han fikk et halvt års prøvetid. Tidlig i perioden skjønte Stiansen at dette ansettelsesforholdet var problematisk.- Det ligger så mange brudd i denne saken, at det er nesten ikke til å tro. Jeg lar mine sjåfører selv ta ansvaret for bilene, så også for han fra Mandal. Ingen ting må gå på bekostning av sikkerheten. Derfor bestemmer de selv når bilen må på verksted. Men her var det ut av alle proporsjoner, forteller Stiansen. Overoppheting

29-åringen skiftet bremser på trekkvognen på verksted, men kom tilbake etter elleve dager. Da viste bremsene klare tegn på overoppheting. - Det ble målt 170 grader på skivene tre kvarter etter at bilen kom inn. Han har kjørt bilen på en helt feil måte. Han var på verksted for alt, sier Stiansen.- Han brukte også bilen privat hvis han skulle en tur fra Mandal til Kristiansand, til tross for flere advarsler. Det koster en hundrelapp per mil, så det blir veldig mye penger ut av det, sier Stiansen. Årsaker til oppsigelsen

Kristiansand tingrett viser i dommen til en rekke forhold som ligger til grunn for at 29-åringen ble oppsagt i slutten av prøvetiden i januar i år:Mangelfull kjøretøyhåndtering.Ekstremt høye driftskostnader.Brudd på instruks.Bruk av lastebilen privat.Mangelfull innlevering av diagramskiver.- Domstolen bør normalt vise tilbakeholdenhet med å overprøve arbeidsgivers skjønnsmessige vurering ved en oppsigelse, skriver tingrettsdommer Knut Otterbech i dommen som gir Stiansen full støtte for oppsigelsen. Da oppsigelsen ble levert på døren hjemme hos 29-åringen, visste ikke samboeren hvor nøklene eller lastebilen var. Men da politiet ble kontaktet, «opplyste samboeren at hun plutselig visste hvor nøklene og bilen sto parkert», som det står i dommen.29-åringen tapte fullstendig rettssaken som han reiste mot Stiansen Transport. Han må betale 70.000 kroner i saksomkostninger til sin tidligere arbeidsgiver. svein.versland@fedrelandsvennen.no