Det viser en medieanalyse utført av Retriever Norge.

De har tatt utgangspunkt blant lokalpolitikere over hele landet, og registrert hva og hvor mye som er skrevet om disse i nettmediene og avisene.

På toppen av listen regjerer Bergens ordfører og hele Norges kaffekonge, Herman Friele (H). Han har blitt nevnt i nesten 600 artikler i løpet av det siste halvåret og er dermed den mest omtalte ordføreren i landet, skriver nettstedet Propaganda.

— Han får naturligvis drahjelp fordi han var et såpass kjent navn fra før, sier medieanalytiker Tommy Brakstad til Fædrelandsvennens nettavis.

Ikke PR-kåt

Noe overraskende er det kanskje at Kristiansands ordfører, Jan Oddvar Skisland (KrF), havner på en solid andreplass.

Skisland er blitt omtalt i hele 544 artikler dette halvåret, og ligger et godt stykke foran Trondheims ordfører Rita Irene Ottervik (H), hvis navn er blitt nevnt i 346 artikler. Skisland er selv er overrasket, men fornøyd.

— På en måte er det positivt, det er jo min oppgave å synliggjøre byen. Men samtidig er det negativt hvis jeg oppfattes som jeg er PR-kåt, sier han til Fædrelandsvennens nettavis. Han mener Kristiansand er en by hvor det er mye å skrive om.

Retriever Norge har gått gjennom artiklene hvor ordføreren er nevnt, og funnet dem som det har vært mest blest om i media.

Blant disse er kleskodeksen i bystyresalen, Cultiva, teaterhuset, den såkalte sexsjikanen i bystyret, og utbyggingen av fotballstadionet. De mediene som skriver mest om Skisland er Fædrelandsvennen og NRK Sørlandet.

Kritiserer ordføreren

Etter å gjennomgått nyhetsbildet, ønsker Tommy Brakstad i Retriever Norge å likevel rette kritikk mot ordføreren.

— Skisland er for reaktiv og for lite proaktiv. Han svarer på journalistenes henvendelser, men er dårlig til å ta kontakt med media selv og bruke media som en kanal for å markedsføre Kristiansand, sier Brakstad.

Skisland kjenner seg igjen i kritikken, men poengterer at dette er en bevisst strategi.

— Det er min policy å ikke kontakte media så mye selv. Vi er avhengig av å spille på lag med media, men dette er en tilnærming jeg har valgt selv. Jeg ønsker likevel å være tilgjengelig for media hele tiden, sier Skisland som ikke har noen umiddelbare planer om å endre taktikken.