KRISTIANSAND: — Vi tar meldingen fra Statens tobakkskaderåd til etterretning. I første omgang stopper vi annonsekampanjen i den form den nå har, siden vil annonsene bli vurdert på nytt, sier salgssjef for annonseavdelingen i Fædrelandsvennen, Anita Dietrichson.- Annonsene er helt klare stygge overtramp. Vi vil i løpet av dagen vurdere å politianmelde Fædrelandsvennen, sier jurist ved Statens tobakkskaderåd, Vera Vislie.Annonsene Fædrelandsvennen har fått på pukkelen for er to helsides annonser for DFDS Seaways overfart fra Kristiansand til Newcastle. Lokale kjendiser forteller i tekst at de nå seiler Prince, og annonsesiden gir assosiasjoner til tobakksmerket Prince. Ferja som benyttes i overfarten heter «Prince of Scandinavia».«Ikke brudd»

Det er reklamebyrået Dinamo Norge som har utformet annonsen. Byrået innrømmer at ved utforming av annonsen har de lekt seg med Princereklamen fra 1967.- Vi har vært i kontakt med vår advokat, og på juridisk grunnlag er det ingen grunn til at denne annonsekampanjen skal stoppes. Vi ønsker ikke å oppfordre folk til å røyke. De lokale kjendisene som er brukt i annonsen var også opptatt av at de ikke skulle være med i en tobakksreklame, sier prosjektleder ved Dinamo Norge, Anita Engen Hjelset.Hun innrømmer altså at Prince-reklamen fra 1967 har vært utgangspunktet. Det het den gang blant annet «Ja, nå røyker også jeg Prince». I annonsen er kun røyker byttet ut med seiler.- De som husker den annonsen vil nok nikke gjenkjennende. Men vi har ellers vært svært påpasselige med utformingen. Handleposen, som noen mener også er reklame for Prince, har vi farget blå. Prince sin røykpakke er rød, forklarer Engen Hjelset.- Dette er ikke indirekte reklame. Annonsen har ikke noe med tobakk å gjøre, sier Dinamos advokat, Kjersti Dørstad, som derfor ikke ser noen grunn til annonsen skal trekkes tilbake slik Statens tobakkskaderåd ber Fædrelandsvennen om.Brudd

— Vi har fått flere henvendelser angående annonsen, som etter vår klare oppfatning er et brudd på forbudet mot tobakksreklame, sier Vislie.Hun viser til loven fra 1975, som sier at alle former for reklame for tobakk - også indirekte reklame er forbudt.- Vi anmoder derfor avisen om at annonsen stanses straks og at avisen samtidig gir oss en bekreftelse på at de i fremtiden vil innrette seg i samsvar med lovverket. Vi ser alvorlig på slike overtramp, og vil derfor i løpet av dagen vurdere om vi vil gå videre med saken til politiet, sier Vislie.Beklager

Anita Dietrichson beklager bråket omkring kampanjen.- Vi ønsker å fremstå som en troverdig avis. Vi vil derfor primært be om at annonsen i den nåværende formen blir stanset. Vi kommer nå sammen med byrået til å vurdere annonsene nærmere, sier Dietrichson.Fungerende sjefredaktør i Fædrelandsvennen, Knut Engen, har forståelse for reaksjonen fra Statens tobakkskaderåd.- Vi skal selvfølgelig innrette oss etter lovverket. Vi vil derfor i løpet av dagen vurdere annonsen nærmere, sier Engen.