MANDAL: Skogsøy Båtbyggeri AS i Mandal danket ut samtlige konkurrenter da fiskeskipper Magne Ellingsen skulle satse på ny båt. Lengre borte fra hjemstedet innenfor landegrensene kunne han ikke bygge båten. For å få fartøyet hjem til Kjøllefjord må han runde både Lindesnes og Nordkapp.— Dette er blitt en god og sikker sjøbåt. Bedriften her nede hadde det beste konseptet å valse opp med. Fartøyet er godt utnyttet og har en lastekapasitet på hele 68 kubikkmeter, sier Ellingsen.«Risvik» er en kombinert reketråler og snurrevadbåt som skal brukes på fiske i Barentshavet. Tråleren er en såkalt paragrafbåt, nøyaktig to centimeter kortere enn 15 meter.- Dersom den er over 15 meter må vi ha konsesjon for å fiske i Barentshavet. Nå slipper vi det, sier Ellingsen fornøyd. Begrensningen i lengden fører derimot til at hele fartøyet komprimeres. Båten blir kort og høy, og stabilitetsberegningene viste at det trengtes hele 30 tonn ballast under dørken.Fartøyet som er bygd i aluminium har en prislapp på hele 8,5 millioner kroner. Bare motoren koster en million, og hydraulikkutstyret på fartøyet det dobbelte. «Risvik» har alt tenkelig moderne utstyr, og er i tillegg utrustes med overbygd arbeidsdekk. Bygg nummer 63 og 64 skal havne på lokale hender. Den første Eigebrekk skal bygge, er en trebåt på 42 fot. Dette er en reketråler som Gunnar Olsen i Flekkefjord skal ha. Denne vil bli ferdig på vårparten og ha en prislapp på rundt 2,5 millioner kroner. neste byggeprosjekt er en sjark på 35 fot til Thomas Borøy i Søgne. Denne skal også bygges i tre, og vil få en pris på mellom 1,5 og 2 millioner kroner.- Joda, det er litt spesielt at vi fremdeles bygger fiskebåter i tre. Vår bedrift kombinerer tre og aluminium, der skroget ofte bygges i tre og overbygget leveres i aluminium, sier Eigebrekk.