KRISTIANSAND: 523.000 seere fikk med seg artistgallaen på TV2 andre påskedag, der hele formålet var å gjøre Strømmestiftelsen kjent for det ganske land.— Dette er vi meget godt fornøyd med, sier markedssjef Lars Ivar Gjørv i Strømmestiftelsen.Det gir reklamefolk dem rett til å være.- Jeg tror Strømmestiftelsen tjener 90 ganger mer enn de har betalt for arrangementet, anslår sosiolog Trond Blindheim overfor Fædrelandsvennen.- En innertier for Strømmestiftelsen, sier Oddgeir Tveiten, medieforsker ved HiA.- Jeg så ikke selv programmet. Men Strømmestiftelsen har valgt en type strategi stadig flere benytter, nemlig å skape en begivenhet, sier Tveiten, som mener det er stor forskjell på å få redaksjonell plass fremfor å reklamere på betalt annonseplass. Millionbeløp

Hvor mye fjernsynskvelden kostet Strømmestiftelsen, vil ikke Lars Ivar Gjørv ut med.- Jeg kan bekrefte at vi snakker om millionbeløp, men samtidig en liten del av vårt markedføringsbudsjett, sier han.Gjørv legger til at programmet ikke var en innsamlingsaksjon.- Hovedpoenget var å gjøre kjent hva Strømmestiftelsen står for. At vi får nye hjertevenner og faddere, er en bonus.Da Fædrelandsvennen snakket med ham ved 10-tiden tirsdag, hadde allerede 70 tv-seere meldt seg som nye givere.Trond Blindheim, som er sosiolog ved Oslo markedshøyskole og selverklært rikssynser i forhold til markedsføring, trodde Redd Barna eller Røde Kors sto bak artistgallaen.- Strømmestiftelsen har vært ansett som en liten Mikke Mus-organisasjonen nede i Kristiansand. Etter denne kvelden seiler de opp som en av Norges store hjelpeorganisasjoner. Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg trodd at en av de virkelig store sto bak, sier Blindheim, som ikke lot seg begeistre over artistenes bidrag.- Men slikt har med smak og behag å gjøre. I sum kunne ikke Strømmestiftelsen fått bedre uttelling, mener han. Tilfeldig

For Strømmestiftelsen kom muligheten nærmest rekende på ei fjøl før jul.- TV 2 ønsket oss som profileringspartner til en artistgalla. Da hadde vi allerede i flere måneder jobbet med å bli tydeligere i folks bevissthet. I vår fortreffelighet har vi nemlig vært for utydelige, erkjenner Gjørv.I forbindelse med denne jobben har Strømmestiftelsen fått nytt slagord. «Vi hjelper folk i gang» kunne gjentatte ganger leses på TV-skjermen mandag kveld.