KRISTIANSAND: — Disse bør kunne restaureres og brukes til spill, mener domkantor Andrew Wilder.Det er Mia Vikebakk i Kristiansand som har gjort ham oppmerksom på hva de fire evangelistfigurene i Domkirken virkelig hviler på.- Det er instrumenter som ble brukt før den forrige domkirken fikk orgel, sier Vikebakk, som har brakt på det rene at korgutter slo på messingsøylene som akkompagnement til liturgi og salmesang på 1700-tallet.Vikebakk sier hun fikk kunnskapen av daværende kirketjener Rolf Torgrimsen tidlig på 1970-tallet, da hun selv skulle guide cruiseturister i Domkirken.- Jeg har lest at sogneprest Arnfinn Torjussen ønsker å flytte korgitteret, messingsøylene og de fire evangelistene. Jeg synes de bør stå der de er. Men det ville være artig om søylene ble restaurert, plassert i riktig tonerekke og igjen kunne brukes som instrumenter, mener Mia Vikebakk, som er tremenning av Domkirkens avdøde og velkjente kapellan, Olav Kr. Strømme.Samme oppfatning har Andrew Wilder.- Søylene har vært stemt med ulike mengder sand. En hard gummihammer vil trolig få fram de beste tonene, sier Wilder, mens han lytter til klanger fra dunk med fingerknoken.Domkantoren mener det bør være mulig å få en klokkestøper til å undersøke og stemme messingsøylene, slik at de kan brukes til spesielle konserter.- Så vidt meg bekjent, er disse de eneste i sitt slag i Norge. Det bør være en selvfølge at de ivaretas på best mulig måte, sier han.Flere av søylene har inngravert navn på giverne som forærte dem til innvielsen av den forrige domkirken i 1738.Messingsøylene, døpefonten og treskulpturene av de fire evangelistene ble reddet da kirken brant ned i 1880, og plassert i dagens kirke da denne var 50 år i 1934.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no