KRISTIANSAND:

— Samtidig har jeg en mistanke om at de voldsomme frontene mest er medieskapt, sier Justvik, som er forskningsstipendiat ved Institutt for teologi og filosofi ved Høgskolen i Agder (HiA).

  • Er det så sikkert at fotfolket er så voldsomt opptatt av saken? Fædrelandsvennen vet jo at gateprest Øyvind Stabrun jubler, at sogneprest Torbjørn Lied frykter kirkesplittelse og at Steinar Harila vil ha domprost Dag Nordbø avsatt fordi han vil medvirke til å velsigne homofile par. Spørsmålet er om lekfolket er like profilert, mener Justvik.

— Også tidligere har store debatter brutt på dype vann. Spørsmål om helvete og kvinnelige prester har opprørt og stilt i bero. For få år siden hadde Agder en biskop som ikke vigslet kvinner til prest. I dag oppfordrer vår biskop kvinner til å søke. Jeg tror at også denne debatten stilner av. Faktisk tror jeg at den sørlandske pietismen er i ferd med å forvitre, sier Nils Justvik.

Han viser til en undersøkelse utført av sosiolog Anne Halvorsen ved HiA.

— Den viser blant annet at vestegder er dogmatiske i forhold til kristen tro, men til en viss grad på glid i etiske spørsmål. Yngre er, i langt større grad enn eldre, på glid i en liberal retning.

Justvik sier at konservative holdninger er dypest forankret i lavkirkelige og frikirkelige miljøer, der det ikke bare vises til Pauli ord om at homofilt samliv er synd.

— Det argumenteres også med at Gud hadde en bevisst tanke med å skape menneskene som kvinner og menn.

Justvik sier at sex som regel havner øverst når kristne snakket om synd.

  • Denne tradisjonen henger fortsatt igjen. Som barn visste vi hvordan vi ble til. Men det var tabu å snakke om slikt. Når synd var tema, kom sex først, selv om Paulus nevnte baktalelse i like sterke ordelag som andre ting han ba kristne avholde seg fra. LARS HOLLERUD