Kan det bli ferie av å ekspressbusse i Norge? Ja hvis du er av den typen som kan planlegge på egen hånd og ikke skal ha alt pakket ferdig fra sete til sete. For ekspressbussene er ikke lagt opp for deg som skal på ferie og gjerne vil stige av på flere steder underveis. Den er beregnet på lange arbeidsreiser og besøk hos slekt og venner, raskt og greitt fra A til B.Men i all stillhet ble Norge i vår samlet til et bussrike. Det skjedde da Nor-Way omsider fikk åpne sin rute mellom Trondheim og Bodø etter mange år hvor Nordlandsbanen skulle vernes mot konkurranse. Dermed kunne ekspressbussnettet i nord knyttes sammen med mettet i sør.Du har kanskje ikke oppdaget at vi her i landet de siste 15 årene har fått et slags Greyhound på norsk — Nor-Way. Bak står ca. femti lokale og regionale busselskap over hele landet. De har eksistert siden 1988, men har ikke klart å busse seg inn i hele folkets bevissthet. Fremdeles er det slik at vi først tenker fly når store avstander skal tilbakelegges. Deretter tenker vi på tog eller bil. Det faller oss ikke så lett inn at det alltid går en ekspressbuss.De er blitt betraktelig annerledes enn barndommens langsomme og kvalmende bussopplevelser. De holder høy turbussklasse med toalett, lukket radiosystem, kaffeautomater og noen også med matautomater eller frokostservering. Også kvaliteten på sjåførene er blitt bedre, skjønt bussjåfører har jo lenge hatt sang på seg for at de er noen hyggelige karer med godt humør.Det finnes få eller ingen pakkeopplegg for dem som vil på individuell bussferie i Norge. Nor-Way har hatt en egen byferiekatalog, men den ble droppet i år. For utlendinger finnes et eget reisepass. For 2300 kr. kan de reise ubegrenset på alle ruter i løpet av en 21 dagers periode. Noe lignende opplegg er det ikke for nordmenn - etter sigende på grunn av et innviklet momssystem.Det er heller ikke slik at du kan gå av og på med samme billett. Enkelt skal det ikke være å ferdes som bussturist. Det dominerende selskapet for ekspressruter er Nor-Way med et femtitalls ruter. Konkurrentene er få, men på de strekningene de dukker opp blir prisene presset betydelig.Lavprisekspressen.no konkurrere på strekningene Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim. På lavprisbussen er det priser fra kr. 49 alt etter som hvor mange plasser det er igjen. Et par stikkprøver viser at det selv en uke eller to frem i tiden er flere avganger til både 49 og 99 kroner. Billettene må bestilles over Internett, og bare fullprisbilletter kan endres.Mellom Oslo og Kristiansand er det Konkurrenten.no som utfordrer med litt lavere priser. På strekningen Bergen-Stavanger er Sverre Hagas bussreiser en ny utfordrer.Både Nor-Way og konkurrenten.no opererer med plassgaranti. Det vil si at du behøver ikke å kjøpe billetter på forhånd. Det er nok å møte opp på holdeplassene. Ved behov settes det straks inn flere busser.Det gjør det jo litt enklere og være spontan og individuell.