KVINESDAL: — Elevene vil ved hjelp av en såkalt storyline-verktøykasse kunne lage sin egen verden med visualisering av personer og en historie rundt disse. Det er god faglig dybde i dette, og lærerne kan gå inn og legge inn momenter i verktøykassa som gjør at elevene må håndtere ulike problemstillinger, forklarer prosjektleder Elizabeth Andersen ved Kvinesdal videregående skole.Storyline-verktøykassen ble presentert fredag, og håpet er at en rekke andre skoler også logger seg inn på tjenesten, og tar i bruk tilbudet.Så langt er storyline-verktøykassen kun mulig å bruke i barne- og ungdomsarbeiderfaget på skolen i Kvinesdal.Et eksempel på hvordan verktøykassen kan brukes, er at elevene selv skal starte opp og drive en ungdomsklubb. Her må de finne ut hvilke personer som skal være med, hva slags kommunale retningslinjer som finnes, hvordan det hele skal finansieres og mye mer. Samtidig kan en lærer sitte og fore verktøykassen med nye opplysninger, som for eksempel at det plutselig dukker opp en person i «spillet» som har fått hjernehinnebetennelse. Da må elevene finne ut hvordan de håndterer en slik situasjon i den aktuelle ungdomsklubben.- Dette er litt lek, men opplegget har faglig dybde som gjør at alt i læreplanene blir fulgt opp. Dette er en fin variasjon for elevene, som straks tente på prosjektet. Men det er fortsatt viktig med vanlig utdanning, men dette er i hvert fall en fin variasjon, forklarer Andersen.Hun regner med at 30-40 prosent av undervisningen i barne- og ungdomsarbeiderfaget ved Kvinesdal videregående skole nå vil bli gjort ved hjelp av verktøykassen.- Dette er mulig å benytte seg av hvor som helst i verden, bare man logger seg på vår server. Håpet er å få til flere fag hvor man kan gjøre dette, sier prosjektlederen.Det har kostet 1,5 millioner kroner å få utarbeidet verktøykassen. Midlene er finansiert ved hjelp av prosjektmidler fra VOX, Statens utdanningskontor, Utdannings- og forskningsdepartementet og ikke minst stor egeninnsats fra skolen selv.tom.arild.stole@fedrelandsvennen.no