KRISTIANSAND: — Jeg hadde egentlig bestemt meg for å nekte. Men møtet med ordføreren ble så hyggelig. Han fortalte om faren som var jernbanemann og at han selv hadde hatt sommerjobb i NSB. Så det endte med at jeg leide ut jernbanelinja i fem år framover, sier Nøding til Fædrelandsvennen.Han er regionleder i NSB Eiendom, eller Aberdeen Property Investors som det heter nå. Fornøyde torridøler

Onsdag ettermiddag møttes tidligere torridøl Skisland og torridøl Nils Aurebekk (Sp) på det nedlagte jernbanesporet på Langemyr. - Dette er en sak som har ventet i årevis. Nå kan vi få til en løsning fort. Veldig bra, sier Aurebekk.Skisland tror flere torridøler og flere venndøler vil sykle til og fra jobb i byen når sykkelveien blir ferdig.- Dessuten snakker vi om sykkelrute 3, som markedsføres i turistsammenheng. Den går fra Kvadraturen til Haukeli. Det har vært litt flaut at sykkelsti mellom Dalane og Strai har manglet, sier Skisland.Sykkelrute tre går gjennom Vennesla, Røyknes, Iveland og opp Setesdalen. Flytter penger

Sykkelsti mellom Dalane og Strai har vært kostnadsberegnet til 15 millioner kroner. Nå ligger det an til at den kan være ferdig neste år, til mye lavere kostnad.- Å asfaltere jernbanesporet fra Strai til Langemyr vil koste omtrent 400.000. Utfordringen blir å lage sykkelsti på vestsiden av riksvei 9 fra «lyktestolpefabrikken» til Jernstøperiet, sier Aurebekk.Skisland tror det løser seg ved å flytte litt penger.- Pengene kommer i forbindelse med Kristiansandpakke 3 fra 2007. Men vi har 20 millioner til utbygging av Kulia-veien. Vi kan flytte noen millioner over derfra i mellomtiden, sier han.- Men ikke for mye, sier Aurebekk, som bor nettopp langs Kuliaveien.Nøding minner om at den nye sykkelveien blir midlertidig på jernbanesporet. På sikt trenger NSB arealene. De har planer om å utvide godsterminalen oppover mot Strai.