kristiansand: E 39-prosjektet i vestfylket er det andre av typen OPS i Norge, og det suverent største av de to. «OPS» betyr offentlig privat samarbeid, og det er et komplisert opplegg som er sydd sammen.— Allfarveg AS, som har kontrakten med Vegdirektoratet, får ikke utbetalt ett øre før veien er levert ferdig i henhold til spesifikasjonene. Derfor er det finansielle like viktig som det entreprenørmessige her, forklarer Jørgen Reme. Han viser fram en oversikt hvor VKR-Gruppen er oppført i én boks, de finansielle aktørene i en annen. Det er DnB Nor, samt både den nordiske og den europeiske investeringebanken.- Vi registrerer med interesse at DnB Nor har engasjert seg i dette nye konseptet, kommenterer herrene.At eks-reder Petter C.G. Sundt finner det interessant å investere i Allfarveg AS, et selskap som bygger vei for det offentlige, ser de som bevis på at det dreier seg om et godt prosjekt simpelthen, med selveste Staten som sluttkunde.Det hører for øvrig med til historien at når veien står ferdig, skal Allfarveg AS drifte og vedlikeholde hele E 39 mellom Lyngdal og Flekkefjord i 25 år. Det skal skje til en avtalt pris per år, og et Veidekke-selskap er engasjert til å gjøre selve jobben for Allfarveg.- Verken Allfarveg AS eller VKR-Gruppen bærer noe av den økonomiske risikoen knyttet til hvor mange som kjører gjennom bomstasjonene. Det er Statens sak. Dessuten er renten på finansieringen bundet i hele den aktuelle perioden, supplerer Helge Reme.