RIV BROA | Det er ikke mulig å lage «en estetisk vakker» vei ved å doble bredden på dagens høybro over NSB-området! Både konstruksjonens dimensjon og dens skjeve asymmetriske form, gjør at broa vil fortone seg som en gigantisk fremmedlegeme mellom sentrums rette og symmetriske form og naturområdet rundt Dueknipen.Kristiansand Venstre advarer på det sterkeste mot å gå inn for løsningen. Dagens høybro bør rives, og utbedring av veien må gjøres ved bygging av lav bro. Det er både praktisk mulig og økonomisk realistisk. Det ideelle er å bygge vegen under bakken. Men en ekstra kostnad på hele 400 millioner kroner blir samfunnsmessig for drøy kost.Ganske nylig ble det «på høyt politisk nivå» presentert en ide om å tette igjen med flere etasjer parkeringshus under den planlagte høybroa. Ved ettertanke skremmer det meg ytterligere. Da vil byggverket i enda større grad fremtre som en voldsom visuell barriere på tvers av dalføret ut mot sjøen.Kristiansand er formet som et stort kvadrat med sjøen på to sider, elva på den tredje og heia på den fjerde. Den geniale ideen med renessansebyens rette gater, er at uansett hvor du oppholder deg, så kan du se ut mot hav og hei. Det gir opphold i byens urbane miljø en ekstra dimensjon. I uheldige historiske øyeblikk er det gjort noen få tabber som bryter med dette prinsippet: Caledonienkvartalet formørker vestre del av Kongensgate på en svært uheldig måte, parkeringsanlegget mellom Kongens Senter og Kongensgate skole, tuben på Hampa og oppkjøringsrampa vis à vis vinmonopolet i Elvegata er alle med å hindre utsyn mot vannspeilet. Selv om høybroas plassering er i et hjørne av Kvadraturen, kan vi ikke tillate oss at en slik konstruksjon skal få lov å frarøve oss så store mengder fri sikt som den vil gjøre. Vi kan heller ikke tillate oss at den skal få stjele oppmerksomheten fra byens arkitektoniske egenart, på samme måte som et hotelltårn på 25 etasjer i samme område vil gjøre. Bystyret har godkjent reguleringsplan med hotelltårn. Hvis ikke det veldig fort kommer et massivt og kollektivt folkekrav mot utbygging av høybroa, vil bystyrets flertall om kort tid på nytt gjøre en historisk tabbe.Kristiansand Venstre mener at veinettet på byens vestside må utbedres, men at dimensjoneringen av dette må være vesentlig mer nøktern enn de åtte kjørefeltene som Bjarne Ugland mener er nødvendig. Vi mener at bedret kollektivtilbud i tette byområder må ta unna mer av det lokale transportbehovet og dermed redusere behovet for veibygging. Dag VigeKristiansand Venstre