KRISTIANSAND: Aker Maritimes regnskap for første halvår 1999 viser at konsekvensene av oljeprisfallet sist vinter er i ferd med å bli blodig alvor for det børsnoterte konsernet med sin omfattende virksomhet på Sørlandet. At prisene har steget siden, har ikke reversert ordretørken som satte inn da oljeselskapene så 10-dollar-merket i hvitøyet.Første halvår sank omsetningen på konsernbasis med drøye ni prosent, i andre kvartal isolert sett var nedgangen på hele 20 prosent. Tendensen er negativ, med andre ord. Og et overskudd på 240 millioner kroner ved utgangen av juni 1998 er snudd til minus 35 millioner ved slutten av juni 1999. Det er en forverring på 275 millioner kroner.I samme periode er ordrereserven falt fra 19,4 milliarder kroner til 11,3 milliarder.— I løpet av ett til to år vil arbeidsstyrken innen «Storprosjekter i Norge» måtte reduseres med inntil 2500 personer, forutsatt at markedet ikke bedres, sier Aker Maritime i en pressemelding. Forretningsområdet tapte 119 millioner kroner i andre kvartal alene og fikk redusert omsetningen med over en firedel i forhold til andre kvartal 1998. Slikt tynger innen konsernet. Maritime Tentech på Dvergsnes inngår i området, sammen med blant andre Aker Verdal og Aker Stord.I april måtte Maritime Tentech varsle oppsigelser for 35-40 av de 220 som var ansatt i selskapet da 1999 tok til.- Det ligger ikke ytterligere reduksjoner i kortene for Tentech for øyeblikket, opplyser informasjonsdirektør Geir Arne Drangeid i Aker Maritime sentralt til Fædelandsvennen.Den andre store Aker Maritime-bedriften på Dvergsnes, Maritime Hydraulics (MH), kan imidlertid glede seg over at det går bedre med RamRig-problemene selskapet har slitt med lenge - problemer som på et vis innledet konsernets nåværende motgangsfase da de kom til overflaten i oktober i fjor. Nå er levert rigg nummer to i full drift ombord på den halvt nedsenkbare Bideford Dolphin-plattformen, og ser dermed ut til å gjøre til skamme spådommene om at den ikke ville klare krengningene på en ikke-fast installasjon.- Ja, det går mye bedre. Dessuten får vi nyttig lærdom, sier informasjonsdirektør Drangeid.MH og Maritime Pusnes i Arendal, samt Maritime Well Services i Stavanger inngår i forretningsområdet «Produkter og brønntjenester», som ledes av Jan Roger Olsen. Også her er det omsetningssvikt første halvår, men ikke så sterk som på konsernbasis. Og resultatet for andre kvartal ble faktisk et overskudd - om enn bare på en million kroner.Trekker ut

Tidlig i vår ble Aker Maritime avertert for salg av sin dominerende eier Aker RGI, hvor herrene Røkke og Gjelsten er henholdsvis kaptein og førstestyrmann.Siden har Aker RGI måttet melde flere ganger at prosessen trekker ut, og spekulasjonene har florert. De fleste med kjennskap til bransjen ser bare tre mulige kandidater til å overta hele Aker Maritime; sveitsisk/svenske ABB, italienske Saipeim eller amerikanske Hally Burton. Problemet skal imidlertid være at de kapital- og personalintensive verftene tynger. Derfor spekuleres det også i delløsninger, hvor verftene fristilles på et eller annet vis.- Samtalene fortsetter med noen interessenter, men enkelte forhold må avklares. Målet er å kunne avslutte dette arbeidet i løpet av den nærmeste fremtid, skriver Aker Maritimes styreformann Bjørn Rune Gjelsten i gårsdagens pressemelding.Aker RGI selv, som tidligere har beskrevet seg som langsiktig eier, og som nylig har fylt kassa til randen gjennom salg av sementaksjer, er ikke interessert i å øke sin 63 prosents andel til 100 prosent.